Live shoppingtrender du måste följa för att ligga före 2023

Livehandel har dykt upp under de senaste åren och förväntas fortsätta växa över hela världen. Enligt analytiker kan försäljningen av liveshopping utgöra 20 % av all e-handelsförsäljning till 2026. Dessutom förutspås livestream-e-handelsmarknaden nå 35 miljarder dollar 2024, vilket är en trefaldig ökning från 2021.
Med majoriteten av globala kunder som vill att deras varumärken ska bli mer digitalt innovativa, används livehandel av 78 % av företagen för att bygga starkare kontakter med sin publik. Varumärken som har anammat livestreamförsäljning har sett en ökning med 30 % i sin konverteringsfrekvens. Detta är tio gånger högre än konventionella e-handelsresultat. Samtidigt rapporterar en annan studie att försäljning av lyxvaror via livestream gav samtalsfrekvenser på 70 %.
Live shoppingtrender du behöver följa för att ligga före 2023:
Fördelar med Live Shopping
Här är några av de viktigaste fördelarna som livehandel ger.
Att få ditt innehåll att sticka ut kan vara utmanande. Dina kunder bombarderas ständigt med annonser. Varumärken måste hålla sin publik engagerad, med tanke på deras minskande uppmärksamhet och högre efterfrågan på personliga upplevelser.
Videoinnehåll har definitivt högre engagemang frekvenser än de flesta medier med innehåll – det är dubbelt så stor sannolikhet att människor delar videoinnehåll med sina vänner än någon annan typ av innehåll. Live shopping gör det också möjligt för användare att chatta med dig i realtid. Dessa faktorer måste beaktas om du vill ha högre engagemang som kommer att resultera i mer försäljning.
Ett live-shoppingevenemang som gjordes bra kan exponera din produkt och ditt varumärke för en mängd människor på bara några minuter. Och när dina tittare njuter av vad de ser, är det mest sannolikt att de bjuder in andra att vara med.
2020 kunde en kändisjuvelerare sälja guldfärgade vakuumförseglare till ett värde av 120 000 USD på fem sekunder medan han var på videoshoppingplattformen NTWRK. Det är ett tydligt bevis på krafterna med live-detaljhandel. Så om du gör din liveshopping rätt kommer belöningarna att vara rikliga.
- Ökad varumärkeskännedom
Du måste komma inför din målgrupp om du vill bygga varumärkesmedvetenhet effektivt. Detta är exakt vad live shoppingnätverk är bra för, ganska bokstavligt. Din publik kommer sannolikt att komma ihåg dig om de lär känna dig via livestreamarnas interaktiva natur. Om du vill göra saker ännu bättre, låt en influencer eller en kändis stå värd för ditt liveshoppingevenemang. Detta kan hjälpa till att göra ditt företag populärt bland kunder och förbättra ditt varumärkesminne.
- Uppmaning om impulsköp
Att få kunder att köpa något av impuls är bra för affärerna. För att få detta att hända måste du helt fördjupa dem i en digital shoppingupplevelse.
Live shopping hjälper till att trigga detta behov. Publiken kommer att se alla andra i livesändningen som köper en produkt. Behovet förstärks om nämnda produkt endast är rabatterad tills liveevenemanget varar. Och om personen som marknadsför det är någon de ser upp till, då har du en säker rea på dina händer.
Live handelstrender att se upp för
Liveshopping växte exponentiellt 2022 och födde trender som företag borde arbeta på för att uppnå ända fram till 2023. Här är de aktuella trenderna som kan ge dig en tydligare uppfattning om vad som väntar inom livehandel.
En-till-en-shoppingupplevelser
Om streaming och försäljning till ett brett utbud inte är anpassat till ditt varumärke, kan du utforska en-till-en-shopping, där varje konsument är direkt kopplad till en produktmatchad specialist. De kommer att få personliga konsultationer och prata med en butiksspecialist som kan fokusera på dem.
Detta fungerar bäst för att sälja lyxartiklar eller inköp som kräver mer övervägande. Det ger också en enklare möjlighet till merförsäljning. Detta är ganska enkelt att ställa in och säljare kommer att kunna spåra kundnöjdhet enkelt.
Det är billigare att köra också, särskilt i fall där andra strömmar använder sig av influencers. En-till-en-livsshopping blev mer populär under pandemin, vilket inte är förvånande, eftersom konsumenterna letade efter nya sätt att handla.
Dess popularitet fortsätter fortfarande eftersom konsumenterna har kommit att älska flexibiliteten. De behöver inte längre köra till fysiska butiker eller vända upp och ner på internet för att hitta sina produkter. De kan bara få kontakt direkt med experter som känner till produkterna väl och är utbildade specifikt för att sälja dem.
Influencer marknadsföring
Använder influencer i liveströmmar började till en början och blev populär i Asien. Streamar från den berömda ”Singles Day” i Kina var värdar av kända namn som Kim Kardashian och Taylor Swift. Resultaten var rekordstora – Kim sålde 150 000 parfymer under de första nio minuterna av streamen.

Källa: pexels.com
Så småningom blev liveströmmar med influencers populära även på andra håll. Till exempel, Shopifys senaste samarbete med TikTok gjorde det möjligt för användare att köpa föremål som presenterades i livestreams, samt engagera sig med andra i en livechatt. De kan också interagera med sina värdar i realtid.
Influencer-marknadsföring är framgångsrik i liveshopping eftersom den skapar en genuin koppling mellan värden och konsumenten.
Produkten lanseras
Live shopping är också ett minnesvärt och engagerande sätt att lansera en produkt eller kampanj. Att introducera en produkt via en livestream är effektivt för att skapa buzz och spåra ditt engagemang. Det ger också en möjlighet att maximera influencer marketing.
Många sajter och sociala kanaler använder redan liveshopping för sina produktlanseringar. Ett bra exempel är Mitsubishi Motors som avtäcker sin nyaste bil på Amazon live. Evenemanget blev ett av de högst profilerade för shoppingplattformen för livestream.
Flerkanalig detaljhandel
Omnikanalshandel är en flerkanalig försäljningsmetod som fokuserar på att skapa en sömlös kundupplevelse, oavsett om kunden handlar i en fysisk butik eller via en mobil enhet eller dator.
Detta hjälper till att skapa en enhetlig upplevelse som förbinder det fysiska och det digitala, vilket är vad livehandel i grunden är – sammanslagning av fysiskt och digitalt samtidigt. I detta måste återförsäljare se till att kunderna får samma mängd engagemang och uppmärksamhet när de handlar digitalt, precis som de de skulle få när de besöker en fysisk butik.
Omnikanalstrategin var ett resultat av de påtvingade stängningarna av butiker under pandemin. Och även nu när vi gradvis kommer ur det har konsumenternas beteenden och preferenser förändrats. Det är därför återförsäljare måste sträva efter att maximera värdet av varje butiksbesök när konsumenter väljer att handla i butik.
AR och VR Shopping
Marknaden för augmented reality och virtuell verklighet har redan gjort sig gällande. Den samlade in 28 miljarder dollar 2021 och förväntas tjäna mer än 450 miljarder dollar år 2030. Återförsäljare som Ray-Ban, Macy’s och Sephora har redan antagit AR/VR i sin detaljhandelsstrategi. Nyligen kom Sephora med en ”Virtual Artist”-funktion som använde AR för att ge konsumenter ”virtuella makeovers”.
Enorma utgiftspotential är ett resultat av skärningspunkten mellan livehandel och AR/VR. Shopify uppgav att att lägga till video kan hjälpa till att öka konverteringsfrekvensen med över 60 % jämfört med köpare som interagerar med bara bilder. Varumärken som lagt till 3D-innehåll i sina butiker förväntar sig också en genomsnittlig ökning av konverteringsfrekvensen på 94 %.
Både AR och VR kan ta liveshopping till nästa nivå. Det finns dock viktiga skillnader som bör hållas i åtanke. Medan AR utökar användarens omgivning genom att lägga in digitala element till en livevy (med en smartphonekamera), är VR en mer uppslukande upplevelse eftersom den ersätter en verklig miljö med en simulerad version.
I detta avseende är AR utan tvekan ett steg före VR eftersom det ger kunderna en fysisk, verklig miljö. Här kan de se både den verkliga världen och virtuella objekt. Detta skulle vara användbart om en kund som handlar på en möbelwebbplats vill se hur en soffa skulle se ut i sitt hem eller på kontoret. Det finns återförsäljare som har live-handelslösningar som kan koppla sina kunder till en butiksrådgivare via video. Rådgivaren kan hjälpa dem att se soffan visas i realtid.
AR/VR kan hjälpa till att minska friktionen i kundens resa. Och eftersom kunden kan visualisera produkten innan köpet, ökar det deras förtroende för butiken. Teknikerna överbryggar klyftan mellan fysiska butiker och näthandel.
Korsning med social handel
Social handel förväntas växa tre gånger snabbare än traditionell handel globalt. Det förutspås nå en enorm 1,2 biljoner dollar år 2025. 62 % av denna tillväxt kommer att drivas av millennials. Med den yngre generationen av konsumenter som dras till shopping på sociala appar, arbetar plattformar redan på integrera live shopping in i sin strategi.
Detta startades av kinesiska appar som Taobao, som tjänade över 400 miljarder dollar i försäljning från livestreaming av video 2021. Däremot appar som Instagram och TikTok kommer snabbt ikapp.
Inte bara är TikTok tungt på influencer-marknadsföring för sin livefunktion, det samarbetar också med populära återförsäljare för streams. 2020 samarbetade TikTok med Walmart för en timslång semestershop-along. Denna händelse bidrog till att öka Walmarts följare med 25 %.
Shopping på sociala kanaler förenar och ger mervärde till upplevelsen av livehandel. Konsumenter behöver inte lämna sina favoritappar för att shoppa och kan bara lägga till varor i korgen medan de tittar.
Bekväm shopping
Bekvämlighetsshopping är en annan betydande trend inom livehandel. Den kombinerar spänningen med fysisk shopping med bekvämligheten med onlinehandel. Som ett resultat av pandemin blev många traditionella butiker kreativa och förvandlade sina butikslokaler till distributionsnav eller konceptbutiker.
Detta gör det lättare för kunderna att upptäcka nya produkter och varumärken. De kan titta på livestreamar för att undersöka produkterna i realtid, engagera sig i det större samhället och slutföra köpet direkt från själva livestreamen.
I detta avseende uppgraderar liveshopping kvaliteten på kundupplevelsen, nöjdheten och utbildningen för varumärken. Detta hjälper till att bygga upp förtroende hos publiken och etablera eviga relationer med dem.
Voice of Customer Solutions
Integration av en Voice of Customer-lösning (VoC) gör att varumärken kan samla in kundfeedback i tid. Detta ger insikt i deras behov, förväntningar, erfarenheter och smärtpunkter på denna ständigt utvecklande marknadsplats.
Varumärken kan inkludera VoC som en del av deras live shoppingupplevelser genom att distribuera undersökningar på deras webbplats eller efter köp via e-post, SMS eller till och med bot. Dessa metoder gör det möjligt för e-handelsproffs att samla in riktade insikter för att hjälpa dem att anpassa sina strategier för att förbättra shoppingupplevelser och hjälpa till att öka deras konverteringsfrekvens.
Slutgiltiga tankar
Det som gör att liveshopping klickar är den dos av personlig touch och mänsklig koppling det ger till digital handel, som saknades i traditionell onlineshopping. Live shopping är mer än bara en trend – det är en vinn-vinn-strategi som gynnar både återförsäljare och kunder.