Ekom & Dropshipping

Så här använder du det för dina kampanjer (2023)

Facebook-annonser kan vara ett otroligt kraftfullt verktyg för ditt företag när du gör det bra. Men att göra det bra kan vara en tuff utmaning. Det finns mycket att tänka på, från att rikta in sig på rätt målgrupp till att välja rätt inställningar till att skapa rätt annonsmaterial.

Många entreprenörer och marknadsförare svär vid Facebooks annonsbibliotek—eller Meta Ad Library, som det nu heter. Meta Ad Library är en gratis databas med annonskampanjer som du kan utnyttja för vägledning och kreativ inspiration i dina egna annonser.

Låt oss titta på exakt vad Meta Ad Library är, när och varför det kan vara användbart för ett växande företag och hur du kan börja använda det idag.




Meta Ad Library är en sökbar databas som innehåller information om annonser som för närvarande körs över Meta-plattformar. Dessa plattformar inkluderar Facebook, WhatsApp, Instagram, Messenger och andra tjänster. Annonser relaterade till politik, val och känsliga frågor finns också i databasen, oavsett deras nuvarande status.

Meta Ad Library har många användningsområden. Innan du startar en ny reklamkampanj kan du samla idéer från framgångsrika Facebook-annonser. Du kan också validera dina egna idéer eller leta efter inspiration i en specifik annonskategori. En snabb genomgång av Meta Ad Library kan ge inspiration och ge dig en förståelse för vad din målgrupp utsätts för.

Metaannonsbiblioteket har några fantastiska sök- och sorteringsfunktioner att dra nytta av: navigera bara till www.facebook.com/ads/library. Här är några av de mest användbara.

Oavsett din erfarenhetsnivå med Meta Ad Library är du förmodligen bekant med kraften i sökordssökning. Med en sökordssökning kan du direkt skriva in ord och fraser som är relaterade till ditt företag, och i gengäld kommer databasen att visa dig andra annonser som innehåller samma sökord.

Om du till exempel är ett naturligt hudvårdsmärke kan du skriva ”naturlig hudvård” i sökfältet för att se annonser från andra märken i samma utrymme. Prova så många sökord du vill – ju fler sökningar du kan göra och annonsmaterial du kan titta på, desto mer välgrundad kommer din Facebook-annonsstrategi att vara i framtiden.

Se även  De enda färgkombinationer du behöver (2023)

Du kan klicka på valfri annons för att se den i sin helhet, samt se andra annonser från samma företag, när annonserna började visas och vilka plattformar de annonserar på. Du kommer också att se specifika detaljer om företagen, som hur många följare de har och en länk till deras Facebook- och Instagram-profiler.

Sökordssökning i Facebooks annonsbibliotek

Titta på dina konkurrenter

Till skillnad från sökordsfunktionen, som mer är ett indirekt sätt att undersöka andra företag, kan du söka företag direkt om du har några specifika konkurrenter i åtanke.

Säg att du vill söka efter det naturliga hudvårdsmärket JIJI’s Skincare. Skriv bara namnet i sökfältet på samma ställe som du har skrivit dina sökord. Du kommer att se annonserna som visas för närvarande. På samma sätt som sökordssökningen kommer du att kunna samla in lite mer information om varumärkena, vilka annonser de visar, vilka plattformar de körs på och hur de presterar i allmänhet.

meta annonsbibliotek konkurrent forskning

Du kan också spana in konkurrenter direkt från deras Facebook-profil. För att göra detta, gå till deras profil och klicka sedan på ”Om” och ”Sidtransparens”. Det här avsnittet berättar om företaget för närvarande visar annonser. Om så är fallet klickar du på ”Se alla” och sedan på ”Gå till annonsbibliotek” längst ned i popup-fönstret.


Filtrera annonser för mer riktade sökningar

Metaannonsbiblioteket har några coola filterfunktioner, så kolla in dem för att begränsa dina sökningar som du vill. För att komma åt filtret, se höger sida på sidan, under sökfältet. Här är några av sätten du kan filtrera efter annonsinformation:

Land. Istället för att se alla annonser över hela världen kan du prova att välja specifika länder på din marknad. Detta är mycket användbart för internationella varumärken. (Obs: Detta är tillgängligt i huvudsökfältet, inte i popup-fönstret Filter.)

Språk. På samma sätt som att filtrera efter land kan du se andra språk, vilket är användbart om ditt varumärke säljer på olika språk.

Se även  Vad det är, hur det fungerar och hur man använder det

Plattform. Se annonser på alla Facebook-ägda plattformar, inklusive Facebook, Instagram, Audience Network och Messenger.

Mediatyp. Se annonser som använder visuella medier. Dina filteralternativ inkluderar bilder, memes, bilder och memes, videor eller inga bilder eller videor (bara textbaserade annonser).

Aktiv status. Sök efter aktuella, aktiva annonser och äldre, inaktiva annonser.

Visningar efter datum. Se de annonser som ger bäst resultat baserat på visningar eller varje gång en annons visas för en användare. Ställ in specifika datum som säsonger eller helgdagar. Tänk på att du inte kommer att kunna se det faktiska antalet visningar en annons har fått – du kommer bara att se de annonser som genererade det högsta antalet visningar.

Meta-annonsbiblioteksfilter

Gå igenom sociala frågor, val och politik

I ett försök att öka reklamtransparensen inom områdena sociala frågor, val och politik erbjuder Meta Ad Library-rapporter. Med dessa rapporter kan du titta på data (samt filtrera och ladda ner den informationen), inklusive hur mycket pengar som spenderas i dessa branscher i allmänhet, och filtrera efter specifika annonsörer och platser.

Även om den här typen av information inte är otroligt användbar för ett naturligt hudvårdsmärke, kan det hjälpa om ditt varumärke är knutet till någon av dessa tre problem. Du kanske till och med kan få lite användbar information om du har ett konsumentvarumärke som donerar en del av din vinst till vissa välgörenhetsorganisationer, som kan inkluderas som sociala frågor.

Testa att undersöka hur dessa typer av varumärken presterar, så kanske du kan få fler insikter om de bästa stegen för ditt varumärke.

Rapportfunktion för Meta Ad-bibliotek

Ta reda på hur mycket annonsörer har spenderat

Meta Ad Library ger också insikt i kostnaden för Facebook-annonser, vilket gör att du kan skapa din egen budget- och budstrategi. Även om inte alla annonser har heltäckande budgetinformation, har vissa en uppdelning. Du kan använda denna information för att lära dig vad andra har investerat.

Se även  Den ultimata guiden för 2023

Anmäl annonser som bryter mot Facebooks villkor

Du kan också använda Ad Library för att rapportera annonser som strider mot Facebooks användarvillkor. För att göra det, klicka på ”Se annonsinformation” för en annons för att se den närmare. Klicka sedan på de tre prickarna i det övre högra hörnet och välj ”Rapportera annons”.

Facebook kommer då att fråga efter detaljer och anledningen till anmälan. Använd det här alternativet om du ser annonsörer som felaktigt hävdar om ditt företag eller skyddar dina tillgångar.

Meta Ad Library kan vara ett användbart verktyg för alla företag som vill bli mer effektiva och konkurrenskraftiga med sina Facebook-annonser, såväl som annonser på andra Facebook-ägda plattformar, som Instagram och Messenger.

Det kan ta lite forskning och lite att vänja sig vid, men när du väl har fått kläm på det kommer du att upptäcka att det finns en mängd information till hands. Efter lite utforskande och undersökningar kommer du sannolikt att hitta dig själv full av kreativ inspiration för dina egna kampanjer.

Även om du inte känner dig inspirerad ännu, börja surfa och se vart det tar dig. Du kanske blir förvånad.

Är Meta Ad Library korrekt?

Ja, Meta Ad Library är den mest pålitliga och heltäckande resursen för att se annonser som konkurrenter publicerar. Du kan lita på all information som den erbjuder dig utan att ifrågasätta.

Visar Meta Ad Library alla annonser?

Nej, Meta Ad Library visar bara annonser som körs och är aktiva på Meta Ad-plattformen. Du hittar inte information i den här databasen om inaktiva Facebook-annonser, TikTok-annonser eller annonser från andra nätverk.

Hur får jag åtkomst till Meta Ad Library på Facebook?

Du kan komma åt Meta Ad Library på Facebook genom att antingen:

Bläddra till avsnittet ”Sidtransparens” på vilken Facebook-sida som helst.

eller

öppna webbadressen facebook.com/ads/library i din webbläsare.




Vill du lära dig mer?

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button