Generering av leads

Skapa en insamlingsplan vid årets slut

Semestern och slutet av året kommer att vara här innan du vet ordet av.

Som en ideell organisation är de närmaste månaderna ett utmärkt tillfälle att förbereda din organisation för framgång för att nå dina insamlingsmål vid årets slut genom att bygga och följa en gedigen insamlingsplan för slutet av året.

Det här året, Giving tisdag är den 29 november 2022. Det uppskattas dock att nästan en tredjedel av det årliga givandet sker i december, och 12 % av det sker under årets tre sista dagar.

Människor gillar att visa stöd i slutet av året eftersom de:

  • Känn dig lyckligare när du hjälper andra i nöd runt semestern
  • Vill känna att de gör skillnad
  • Gillar att utnyttja skatteavdrag
  • Vill vara kopplad till något positivt

Medan det finns många andra välgörenhetsorganisationer och organisationer som tävlar om uppmärksamhet, måste du förbli aktiv och i ständig kommunikation med nuvarande och potentiella givare. Se till att du får deras uppmärksamhet med dina marknadsföringskampanjer för insamlingar, så att din organisation är i fokus när de är redo att donera.

Ta dig tid nu att skapa en marknadsföringsplan för insamlingar som optimerar dina resultat vid årets slut. Kolla in dessa sex steg för att hjälpa dig att nå dina insamlingsmål.

1. Välj ett mål

Välj ett huvudmål att fokusera på under de kommande två månaderna.

Oavsett om det handlar om att slå fjolårets årliga insamlingssiffror, bygga en ny och förbättrad årlig överklagandekampanj eller arrangera det största insamlingsevenemanget för årets slut i din organisations historia, kommer det att ha ett mål att driva mot hjälpa dig att behålla fokus under den mest hektiska tiden av året.

Var så specifik som möjligt, med ett fast donationsmål och deadline så att du kan mäta framsteg.

2. Segmentera din målgrupp

Alla dina supportrar är olika och de kommer att svara mycket bättre på ett mer personligt meddelande varje gång du kommunicerar med dem. De kommer att vara mer benägna att vidta åtgärder och donera, ställa upp som volontär eller delta i ditt evenemang.

En av de viktigaste taktikerna att tillämpa när man kommunicerar med en stor grupp människor är att segmentera din målgrupp i mindre grupper. På så sätt skickar du alltid rätt budskap till rätt personer.

Här är några sätt du kan segmentera din målgrupp på:

  • Genomsnittlig presentstorlek
  • Nivå på supporter (VIP-givare, företagssponsorer och volontärer)
  • Datum för den senaste gåvan
  • Förstagångsgivare
Se även  Black Friday e-posttips 2022

3. Skapa dina uppsökande meddelanden

När du har etablerat dina segment är du redo att skapa ett budskap som är specifikt för varje målgrupp. Locka dem att vidta åtgärder för att stödja din sak. Kolla in dessa tips om hur du skapar ditt budskap:

  • Håll ditt meddelande kort och rakt på sak. Ideella föreningar ser vanligtvis de högsta klickfrekvenserna med e-postmeddelanden på 20 rader text.
  • Referera till tidigare engagemang och uppmuntra dem att öka sin donation.
  • Lägg till en video om möjligt för att visa vem som får hjälp och varför ditt budskap är viktigt).
  • Använd individuella berättelser och övertygande exempel på hur deras donation påverkar.
  • Gör det om dem och hur de kommer att göra skillnad – använd ”du” och ”din”.

4. Schemalägg och tid för din kommunikation

Välj exakt när och var du ska kommunicera med dina supportrar. Det är bäst att använda en mängd olika kanaler så att du kan nå så många potentiella givare som möjligt.

E-post

Du kommer att kunna nå människor direkt i deras inkorg med ett riktat meddelande som uppmuntrar dem att vidta åtgärder. Dessutom gör donationsblock och knappar det extremt enkelt för dina supportrar att donera eller registrera sig direkt från din e-postmarknadsföringskampanj.

Många organisationer kommer att tävla om uppmärksamhet i inkorgen så planera att skicka minst varannan vecka.

Sociala media

Sociala mediekanaler är ett utmärkt sätt att öka synligheten för dina e-postmeddelanden och din organisation som helhet. Strömmar på sociala medier går snabbt. Skriv flera gånger om dagen för att öka chansen att andra ser ditt inlägg.

DRICKS: För e-post och social kommunikation, använd din rapportinformation för att bestämma den bästa tiden att skicka och posta för din organisation.

SMS textmeddelanden

Även om det är relativt nytt för ideella organisationer, kan SMS hjälpa dig att öka dina insamlingar vid årets slut.

Använd SMS för ideella organisationer för att förbättra närvaron vid ditt insamlingsevenemang vid årets slut genom att skicka påminnelser till dem att markera datumet i sin kalender, skicka periodiska ”nedräkningar” och ge information i sista minuten, till exempel den bästa platsen att parkera.

Du kan också använda sms-marknadsföring för att skicka donationsbekräftelser, så att dina donatorer vet att du fick deras pengar direkt – glöm bara inte att följa upp med ett hjärtligt tack-e-postmeddelande.

Se även  Den nya SEO – den är inte död!

Direktreklam

Glöm inte direktreklam. Få kontakt med dem som kanske inte finns på sociala medier eller på din organisations e-postlista.

Kom ihåg att semestern är en hektisk tid på året också för dina supportrar. Skicka en serie med tre meddelanden för din tidsbegränsade årsslutskampanj. Detta påminner människor om ditt mål och vad de kan göra för att hjälpa din organisation.

Meddelande 1 är ett tillkännagivande. Låt dem veta vad du försöker åstadkomma och slutdatumet för din kampanj.
Meddelande 2 är en påminnelse ungefär en vecka innan kampanjen avslutas.
Meddelande 3 är sista chansen påminnelse en dag eller två innan insamlingskampanjen avslutas. Låt dem veta att tiden rinner ut för att göra skillnad.

5. Uppmuntra delning

Människor njuter av känslan av att hjälpa en sak, och dela är ett annat sätt de kan hjälpa! Sociala medier gör detta enklare än någonsin eftersom de kan dela ett inlägg med alla sina vänner och följare.

För de på din e-postlista, infoga sociala delningsknappar så att de kan dela din e-post direkt på Facebook, Twitter och LinkedIn.

Se bara till att du ber dem att dela informationen. Man kan säga något som t.ex ”Dela detta e-postmeddelande för att hjälpa oss att sprida budskapet!” eller ”Dela det här inlägget med dina vänner för att hjälpa oss att nå vårt mål på $50 000 innan årets slut!”

6. Uppföljning!

Efteråt är det viktigt att skicka ett ”tack”-meddelande som bekräftar att deras donation togs emot, men det är viktigt att ta det ett steg längre.

Enligt MobileCause är den främsta anledningen till att donatorer inte ger igen att de inte underrättades om effekten av deras donation.

Låt dem veta vart medlen går och exakt hur de har påverkat din sak.

Fortsätt att hålla dem uppdaterade under hela året, så att din organisation förblir top of mind nästa gång du driver en insamlingskampanj.

Bonus: Hur man får ut det mesta av årets givare

Med tanke på all tid, ansträngning och pengar du lägger på dina insamlingskampanjer vid årets slut, ta en stund för att säkerställa att din organisation får ut det mesta av dina givare i slutet av året genom att utvärdera dessa tre nyckelelement i din strategi:

Se även  Hur man skapar ett evenemangshatt för att skapa engagemang vid ditt nästa evenemang

Visa upp återkommande givande alternativ

När du skickar en insamlingsuppmaning, inkludera alltid alternativet att ge en återkommande gåva. Ännu bättre, använd detta som en central del i din årsavslutningskampanj.

Istället för att bara be supportrar att ge en årsslutsgåva, uppmana dem att registrera sig för att ge varje månad nästa år. Detta är en vinn-vinn-situation för alla inblandade – givare kan ge mer över tiden, och du har en stadig ström av pålitliga medel. Bifoga givnivåer, speciella förmåner och effektbeskrivningar till månatliga gåvonivåer så att du gör återkommande givande till ett attraktivt alternativ.

Aktivera och uppmuntra social delning

Gör det enkelt för dina givare att dela ditt budskap och samla in pengar för dina vägnar genom att ge dem verktyg för att dela ditt budskap via sociala medier.

Inkludera sociala delningsknappar på din donationsbekräftelse och tacksidor, i dina tackbrev och i uppföljande e-postmeddelanden.

Tillhandahåll förskrivna meddelanden så att dina givare enkelt kan sprida ordet. Eftersom entusiastiska supportrar ofta är dina bästa talespersoner, låt deras passion skapa en våg av donationer genom att lära dem hur man skapar en insamlingskampanj med ett peer-to-peer-insamlingsverktyg, som CrowdRise/GoFundMe.

Ha en solid donator-förvaltningsplan

Förvandla förstagångsgivare eller tillfälliga givare till återkommande givare genom att skicka dem ett varmt, lägligt tackbrev.

Håll dem sedan uppdaterade om effekten av deras donation. Håll kontakten så att de känner sig som en sann del av ditt samhälle och kan återuppleva hjälparens högtid om och om igen. När givare vet att deras gåva uppskattades och gjorde skillnad, kommer de att vara mer benägna att ge igen. Naturligtvis kommer dessa ansträngningar också hjälpa dig att hålla dina nuvarande, lojala givare hängivna i många år framöver.

Ställ in din ideella organisation för framgång med insamling!

Dessa sex steg kommer att hålla din insamlingsmarknadskommunikation fokuserad och utvecklas under slutet av året.

Se till att du inte missar möjligheten att sticka ut och nå din organisations mål. Ta de nödvändiga stegen för att nå nya givare och se till att din kampanj i slutet av året blir en framgång.

DRICKS: För att få ut det mesta av dina marknadsföringsinsatser för insamlingar, använd ideell berättande för att visa dina givare hur deras bidrag påverkar din ideella organisation, hjälper samhället och hjälper ditt uppdrag.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button