Thanksgiving Giveaway-idéer för e-handel

I USA är semestershopping bra för affärer. I genomsnitt spenderar människor 843,4 miljarder dollar under semesterperioden. Och Cyber Monday (28 november) har blivit en populär semesterstart för e-handel. I år förväntas den överstiga 11 miljarder dollar i försäljning.
Att hålla presenter under helgen eller till och med tidigare i november är en framgångsrik strategi för att fånga dessa kunder och dra in dem i din e-handelsbutik. Tricket är att välja dina resurser noggrant och att vara specifik om parametrarna för giveaway som plats och tidpunkt.
Använd dessa Thanksgiving giveaway-idéer för att komma igång med din marknadsföringsstrategi och dra affärer till din webbplats.
Varför du bör vara värd för en Thanksgiving giveaway
Interaktiv marknadsföring är minnesvärd. Det hjälper till att generera potentiella kunder och får mer engagemang än traditionella inlägg på sociala medier och annat innehåll. Denna typ av marknadsföring syftar till att bygga relationer med kunder snarare än att bara försöka få dem att köpa dina varor.
Giveaways är effektiva som interaktivt innehåll, förbättrar din varumärkesmedvetenhet och genererar nya leads. När folk vet att de har potential att vinna ett pris är det mer sannolikt att de interagerar med ditt varumärke online, inklusive att kolla in din webbplats. Dessa e-handelsidéer hjälper dig att hitta nya kunder i tid för julhandeln.
8 Thanksgiving giveaway idéer
Att konkurrera med stora återförsäljare är skrämmande för alla småföretagare. Att vara värd för en Thanksgiving giveaway hjälper till att skapa buzz runt din e-handelsbutik, vilket leder till att fler människor klickar på ”lägg till i kundvagn.” Använd dessa Thanksgiving giveaway-idéer för att lyfta din semesterperiod.
1. Turkiet middag giveaway
Även om det är lite ovanligt för en e-handelsbutik, är en av de vanligaste Thanksgiving-relaterade giveaway-priserna en kalkonmiddag. Det är tilltalande eftersom det räddar människor från att behöva laga en kalkon själva, och det är gratis. Men när du potentiellt gör affärer över hela världen kan det vara lite knepigt.
Så först måste du bestämma om du ska försöka hålla det lokalt eller om du ska hålla allt online.
Att hålla det lokalt
Det fina med att vara lokal är att det ger dig en möjlighet att stödja ditt samhälle samtidigt som du berättar om din e-handelsverksamhet.
Men när du försöker göra en Thanksgiving middag giveaway på traditionellt sätt, måste du vara specifik om platsen för giveaway och vinnaren. När allt kommer omkring vill du inte att någon från Seattle, Washington vinner en Thanksgiving-middag som måste hämtas i Dallas, Texas.
För att göra detta, samarbeta med en lokal restaurang, livsmedelsbutik eller cateringföretag och se till att lista ut tävlingsbegränsningarna enligt plats och när middagen måste hämtas. Var också tydlig med huruvida middagen är färdiggjord och redo att ätas, fryst eller redo att lagas av ”hemkocken”.
Online hela tiden
Om du vill bredda din potentiella tävlande pool, samarbeta eller köp middagen från en etablerad Thanksgiving-måltidsleveranstjänst som Harry & David, Omaha Steaks, Perdue Farms eller Goldbelly.
Välj företaget och måltiden i förväg och annonsera sedan din giveaway-kampanj till deras leveransområde.
Om det inte är i din budget, behöver du inte gå all out med en hel middag. Tänk på att bjuda på bitar av en middag. Kalkoner, stekar, skinkor och pajer är alltid bra insatser för en Thanksgiving-present.
Skapa intresse och spänning genom att skriva på sociala medier om att ett stort tillkännagivande är på väg. Börja en vecka eller mer i förväg, beroende på hur länge du ska köra tävlingen, skapa sedan ett stort tillkännagivande för själva giveawayen. Använd nyckelord och fraser i dina beskrivningar för att förbättra din SEO för e-handel och öka synligheten för din tävling. Och, som alltid, inkludera en anpassad hashtag tillsammans med andra relevanta hashtags.
2. Helgresor
Semestern är en stressig tid. Thanksgiving giveaway-idéer behöver inte vara fokuserade på mat eller rabatter. Inspirera istället människor att komma iväg och koppla av under helgen, och dekomprimera från semestergalenskapen.
Att hålla det lokalt
Att hålla saker lokalt är ett bra sätt att lära känna dina lokala affärspartners. Besök deras platser, låt dem veta vad du planerar och se om de vill samarbeta med dig. För extra inflytande och för att låta dem veta att du är ett legitimt företag, låt dem veta hur mycket affärer du gjorde online förra året, visa dem dina sociala medier som följer och beskriv hur du föreställer dig att partnerskapet kommer att fungera till fördel för båda dina företag .
Online hela tiden
Att gå efter en bredare publik och räckvidd betyder inte att du måste gå all out med en resa till en snygg resort. Stöd istället en annan e-handelsbutik som erbjuder spaliknande presenter som ansiktskrämer, fotblötningar eller badbomber. Ännu bättre, gör din giveaway exklusiv genom att välja föremål från flera butiker och skapa en unik presentkorg som inte kan köpas någonstans.
DRICKS: För att öka din försäljning, knyta poster till transaktioner över ett visst dollarbelopp.
3. Rabatter
Uppmuntra människor att göra sin semestershopping med dig genom att ge dem en chans att vinna en onlinerabatt. Du kan använda ett enkelt anmälningsformulär på din webbplats och uppmuntra människor att registrera sig för ditt nyhetsbrev för chansen att vinna.
För att locka fler människor att gå in, gör rabatten värdefull eller erbjuder ett specialerbjudande på en stor biljett som du aldrig säljer. Låt folk veta vad priset är och hur man deltar, och marknadsför sedan tävlingen på din webbplats och i ditt sociala mediaflöde.
För att öka engagemanget och bredda din publik på sociala medier, arrangera en Facebook-tävling och få deltagarna att gilla, dela och kommentera för att delta.
4. Håll en fototävling i sociala medier
Låt dina följare marknadsföra din e-handelsbutik med en fototävling på sociala medier. Du kan göra den här tävlingen med Thanksgiving-tema genom att låta dem använda dina produkter i sina egna semesterförberedelser. Inkludera en märkeshashtagg och en mer generisk hashtag som #ThanksgivingDecor. Den varumärkta hashtaggen kan användas för att spåra bidrag, medan den generiska hashtaggen kommer att göra tävlingen mer synlig online.

Du kan erbjuda vilket pris du vill, men ett kontantpris drar vanligtvis mest intresse.
5. Presentkorg
Även om detta kort nämndes ovan, vill jag uppmärksamma det som sin egen unika giveaway.
En av de fantastiska sakerna med presentkorgar är att när enskilda, relaterade föremål buntas ihop i en attraktiv behållare, har de omedelbart ett mer upplevt värde, för när allt finns på ett ställe sparar det shopparen tid. Samma sak gäller när man ger bort en presentkorg. Vinnaren har möjlighet att antingen njuta av den själv eller spara tid på sin semestershopping genom att ge bort den till någon annan.
För att skapa din bästa presentkorg kan du antingen använda dina egna varor eller hålla en sammärkt tävling med andra e-handelsleverantörer för att skapa en temakorg som erbjuder kompletterande produkter. Till exempel, om du säljer kläder på din e-handelswebbplats kan du samarbeta med en butik som erbjuder accessoarer, skor eller smink för att skapa en höst- eller vinteroutfit.
6. Livsmedelspresent
Tillsammans med den tillgodosedda kalkonmiddagen är matpresenten en annan populär Thanksgiving-idé.
Att hålla det lokalt
Genom att erbjuda ett presentkort för livsmedelsbutiker ger du dina kunder chansen att spara pengar på sin förberedelse av semestermåltider. Återigen, om du gör det här med en lokal butik, var specifik om vem som kan komma in och var presentkortet är giltigt.
Online hela tiden
Som en e-handelsbutik, med kunder som kan komma från hela världen, kanske du vill erbjuda ett Visa-presentkort så att du kan utöka giveawayen till alla dina nuvarande kunder, såväl som potentiella kunder samtidigt som vinnaren kan använda det var som helst – inklusive din e-handelsbutik.
7. Gratis köksredskap
Hjälp människor att förbereda sin Thanksgiving-måltid genom att erbjuda gratis köksredskap och tillbehör. Du kan skapa ett presentpaket som innehåller allt du behöver för att göra den perfekta middagen. Det här priset är bra för en onlinerecepttävling som hemmakockar kan använda för att dela med sig av sina favoriträtter. Uppmuntra fler deltagande genom att göra tävlingen till ett receptbyte.
DRICKS: För att hålla kostnaderna nere, gör ditt köksredskap specifik för en enskild typ av rätt som ”favoritsidor”, ”bästa fyllningen” eller ”perfekta pajer.”
8. Dekorera giveaway
Ge dina kunder chansen att spika deras Thanksgiving-bordsbild genom att erbjuda gratis inredning. Du kan skapa ett paket som innehåller ljus, mittpunkter, bestick och allt annat de behöver för att lyfta sitt hem för semestern.
Detta pris passar också bra med en fototävling. Du kan uppmuntra deltagarna att visa upp sina bästa designkunskaper eller byta upp det och ge priset till personen med sämst bordsbild. Gör det roligt att uppmuntra till deltagande!
Hur du marknadsför din tävling
När du har bestämt dig för en Thanksgiving-present, marknadsföra den för att få folk att delta. Se till att reglerna kommuniceras tydligt i varje marknadsföringskampanj.
För att få ut det mesta av din Thanksgiving-present, använd dessa marknadsföringsstrategier för att öka engagemanget:
- Skapa en målsida på din webbplats för tävlingen så att folk kan läsa igenom alla detaljer, såsom tävlingens längd, regler för deltagande och andra villkor som påverkar deltagandet – såsom åldersgränser eller plats.
- Marknadsför din tävling genom onlinemarknadsföringskanaler, inklusive din e-postlista, konton i sociala medier och webbplats.
- Erbjud ett incitament till dem som delar kampanjen, som ytterligare bidrag för att lägga upp på sina sociala medier.
- Fånga nya användare med optimerade inlägg på sociala medier som visar upp priset och skapar spänning inför att delta.
- Inkludera sökord och fraser som ”giveaway” eller ”Thanksgiving giveaway” för att öka din sökmotors prestanda.
- Lägg upp bloggar och videor om din tävling och överväg att köra marknadsförda inlägg på sociala medier för att rikta in dig på en bredare publik.
Kör din Thanksgiving giveaway
En noggrant planerad och genomtänkt giveaway kan förbättra din semestertrafik och hjälpa dig fånga en högre procentandel av semesterförsäljningen. Fortsätt att bygga dina kundrelationer den här julen genom att erbjuda ett pris som resonerar med dina kunder, vilket gör tävlingen rolig och gör reklam för den på en mängd olika platser.
DRICKS: Lägg till anmälningsformulär på din webbplats för att fånga e-postadresser och generera nya potentiella kunder med varje inlägg. När din tävling har avslutats kan du skicka reklammeddelanden och annat innehåll till dessa nya kunder.