Vad är en digital skapare? Och hur du kan bli en

Om du är utnyttjad i dagens digitala värld har du hört allt om digitala skapare (även kallade innehållsskapare). Mycket av samtalet kretsar kring vad de håller på med: saker som vilka intressanta nya trender och frågor de pratar om, och hur de engagerar sig med sina fans och partners.
En av de mest intressanta samtalen är kanske hur de försörjer sig ekonomiskt. Det är sant att många av de bästa digitala kreatörerna vi ser tjänar miljontals dollar per år på att lägga ut innehåll.
Så hur gör de det – och hur kan du få en del av handlingen? Sitt hårt, för vi ska täcka det hela.


Vad är en digital skapare?
Digitala skapare är individer som skapar onlineinnehåll och delar det på olika plattformar. Deras innehåll kan innehålla bilder, video och till och med skriven text. Digitala kreatörer distribuerar sitt innehåll över kanaler som TikTok och YouTube, såväl som ägda webbplatser, för att nå en större publik.
De senaste åren har oberoende digitala kreatörer haft större möjligheter att tjäna pengar från den publik som de har odlat kring sitt innehåll. De uppnår detta genom varumärkespartnerskap, reklam, varor och gated eller betald innehåll på plattformar som Patreon. Som ett resultat kan fler människor, inte bara influencers på högsta nivå, göra en lönsam karriär som kreatör.
Hur man blir en digital kreatör
Vägen till en solid inkomst som innehållsskapare är inte alltid lätt. Men det är möjligt. Låt oss titta på de grundläggande stegen för att hjälpa dig komma igång med din resa med digitalt innehåll.
1. Välj en nisch
Att ha en fokuserad, specifik nisch är nyckeln till att bygga en lojal publik. När det är klart vilken typ av innehåll du ska leverera vet din publik vad de kan förvänta sig. Det är också ett snabbt och effektivt sätt för dem att veta att du är en digital kreatör som är värd att följa.
För att välja en nisch, ställ dig själv frågor som:
- Vilka ämnen är du expert på? (Eller vilket kan du bli expert på?)
- Vilka är dina intressen och passioner?
- Vilka nischer verkar vara givande för dig att gå med i?
- Vad är populärt just nu? Vad vill folk se?
Källa
2. Välj din arketyp
Som du säkert har märkt kommer skapare av digitalt innehåll i många olika ”smaker”, delvis baserat på deras arketyp. Här är några av de främsta arketyperna du kan förkroppsliga när du skapar innehåll:
- Artist: personligheter på kameran som musiker, komiker och skådespelare
- Virtuos: experter som kockar, sjukvårdspersonal, fitnessexperter, tekniker och hemrenoverare
- Tillverkare: DIY-guruer som gör handgjorda varor som smycken, keramik och möbler
- Konstnär: de som gör konst över flera medier, som fotografi, målning, skulptering, filmskapande, skrivande och animation
- Entusiast: det här är en crossover som blandas med andra arketyper – en hobbyist eller någon som är kunnig och passionerad om i stort sett vad som helst, som böcker, resor, mode, växter, kändisar eller djur
3. Bygg din studio
Även om det kan låta skrämmande att bygga en studio, behöver du inte spendera tusentals dollar på avancerad utrustning. Det är mer meningsfullt att arbeta med lågbudgetutrustning, särskilt när du börjar.
Du kan till och med använda din smartphonekamera om den är anständig. När det gäller belysning, ett väl upplyst rum eller en billig ringljus kommer att funka. Du kan hitta en solid mikrofon för mindre än $20. Och för din bakgrund, överväg ett utrymme i ditt hem eller på kontoret som är tilltalande för ögat – inte för rörigt eller upptaget, utan ett som visar lite personlighet.
Källa
4. Börja skapa innehåll
Nästa steg är att göra lite magi. Till en början kanske du känner dig lite obekväm eller osäker. Fortsätt bara tills du hittar en rytm som fungerar för dig (och upptäck vilken typ av innehåll din publik gillar, förstås).
För vissa hjälper det att välja en specifik tidpunkt varje dag för att arbeta med digitalt innehåll, oavsett om det är att spela in videor eller brainstorma innehållsidéer. Begränsa dig inte till specifika typer av innehåll – förutom videor kan du också skapa högkvalitativt innehåll i form av poddsändningar, inlägg på sociala medier och mer.
5. Skapa engagemang
Det är här starka digitala marknadsföringsstrategier kommer att ha en stor fördel för ditt växande varumärke. Om du gör det rätt kan arbetet med att skapa engagemang till och med vara lika involverat som ditt arbete med att skapa innehåll i första hand.
Här är några tips för att skapa engagemang för ditt varumärke:
- Bli aktiv på dina sociala medieplattformar: interagera med följare och andra digitala skapare för att bygga relationer
- Svara alltid på kommentarer som folk lämnar på ditt innehåll
- Följ relevanta konton i din nisch för att vara en del av konversationen
- Samarbeta med andra digitala innehållsskapare för att öka din räckvidd och komma inför nya tittare
- Korsmarknadsför ditt innehåll i olika kanaler
Källa
6. Tjäna pengar där du kan
Det finns många sätt att tjäna pengar som digital kreatör, så håll utkik efter de rätta möjligheterna för din unika situation. Här är några av de bästa sätten att tjäna pengar:
- Sponsrade inlägg: nämn ett varumärke i ditt digitala innehåll i utbyte mot betalning eller gratissaker
- Affiliate marknadsföring: marknadsföra ett annat företags produkter eller tjänster och få en provision för varje försäljning du tog med dem
- Samarbeten: slå sig samman med andra personligheter och varumärken i utbyte mot betalning eller gratis grejer
- Handelsvaror: skapa ditt eget varumärke för artiklar att sälja till din publik
- Prenumerationer: få en betalande följare genom sajter som Patreon eller din egen webbplats
När du börjar, skapa ett presskit som du kan använda för att pitcha dig själv till varumärken. Innan du vet ordet av kan det vända och varumärken kan börja nå ut till dig.
7. Mät, analysera, optimera
Du blir aldrig bättre om du gör samma sak hela tiden. När du går, titta på din analys för att se hur ditt varumärke växer, med hjälp av analysfunktionerna i din YouTube-kanal, Facebook, Instagram, TikTok och/eller vilka plattformar du än publicerar på.
Var uppmärksam på de strategier som fungerar och de typer av inlägg som får mest engagemang på dina sociala medieplattformar. Dubbla ner på dessa strategier och justera de som inte gör det. Gör sedan allt igen (och igen, och igen…) tills du har nått dina mål.
Källa
Gå ut och börja skapa
När du först dyker in i en värld av innehållsskapande kan det vara överväldigande. Var börjar du? Hur vet du att du gör rätt val, väljer rätt strategier och bildar rätt partnerskap?
För att vara helt ärlig kan du helt enkelt inte veta förrän du provar det och ser om det fungerar. Men den goda nyheten är att du alltid kan iterera medan du går. Förbättra kontinuerligt det som fungerar och justera det som inte fungerar förrän du har nått rätt ställe.
Vanliga frågor om digital skapare
Vad gör en skapare av digitalt innehåll?
Digitala skapare skapar innehåll för olika onlineplattformar, inklusive webbplatser och sociala medier. Detta omfattar att skapa texter, skapa bilder och redigera videor. För att göra sitt jobb väl måste skapare av digitalt innehåll ha en omfattande förståelse för onlinetrender, vara väl insatt i olika innehållsformat och ha en akut uppmärksamhet på detaljer. Dessutom måste de kunna tänka kreativt och utveckla nya idéer som kommer att locka publik.
Hur tjänar en digital innehållsskapare pengar?
Digitala skapare har flera inkomstströmmar. De tjänar pengar genom affiliate-marknadsföring, sponsringsavtal, reklam, digitala tjänster och försäljning av digitala produkter (som onlinekurser).
Hur kan jag bli en digital kreatör?
För att bli en framgångsrik digital skapare måste du bli bekant med olika digitala medieformat, inklusive ljud, video, grafisk design och fotografi. Du måste också förstå hur de olika verktyg och hårdvara som används för att skapa digitalt innehåll fungerar. Dessutom kan du behöva skaffa dig specifika färdigheter, såsom videoredigering, animationsdesign eller kodning, beroende på vilken typ av digitalt innehåll du vill producera.


