Ekom & Dropshipping

Vad är sändning? Sändningsdefinition och fördelar

Är du trött på de typiska affärsmodellerna som kommer med rejäla startkostnader och lagerrisker? Om så är fallet, har du övervägt att skicka? I den här korta guiden kommer vi att avslöja mysteriet med försändelse och utforska dess fördelar och nackdelar.

Oavsett om du är en entreprenör som bara är nyfiken på varubutikernas inre funktioner eller letar efter en affärsmöjlighet med låg risk och hög belöning, så har vi dig täckt. Du kommer att lära dig grunderna för sändning, de möjligheter som är förknippade med det och några potentiella utmaningar du kan möta.




Vad är försändelse?

Försändelse är ett affärsarrangemang mellan två parter: en mottagare (vanligtvis en återförsäljare) och en avsändare, säljaren. Mottagaren samtycker till att ersätta avsändaren för de sålda varorna, vanligtvis efter försäljningen.

Traditionellt har konsignationsbutiker varit fysiska butiker som tillgodoser ett specifikt konsumentbehov. Det har dock funnits en ökande trend mot nätbutiker som erbjuder olika varor.

Consignation gör det möjligt för företag att dra nytta av varor som kan ha kasserats eller förbisetts. Även om avsändare kanske inte får det fulla värdet av sina varor, ger det en möjlighet att tjäna pengar på oanvända föremål.

Så, hur fungerar sändningen? Företag tar emot varor från avsändare och betalar dem när varorna säljs. Vanliga produkter som säljs i konsignation inkluderar:

  • Atletisk utrustning
  • Kläder
  • Skor
  • Musikinstrument
  • Babytillbehör och möbler
  • Leksaker
  • Konst
  • Smycken

Fördelar med sändning

Sändningsmodellen är populär av en anledning bland handlare och företagare. Låt oss titta på fördelarna för varje parti.

Fördelar för säljare:

  • Behöver inte bygga upp ett butiksfönster eller skapa listor på Amazon, Craigslist eller eBay.
  • Inget behov av att leverera eller skicka sålda varor.
  • Få varan snabbt och stressa inte över om den kommer att säljas någon annanstans.
Se även  5 uppenbara skäl till att arbeta hemifrån är den sämsta idén

Fördelar för företagare:

  • Du behöver inte betala för lager i förväg, som de flesta butiker behöver.
  • Kan betala dagar eller veckor efter att produkten säljs för att förbättra kassaflödet.
  • Kan returnera alla produkter som inte säljs till avsändare eller kassera dem.
  • Kan bygga en solid kundbas som regelbundet återkommer för att ta fram nya varor.

Nackdelar med sändning

Sändningsmodellen har också vissa nackdelar. Nedan är de viktigaste att tänka på.

Nackdelar för säljare:

  • Tjäna mindre än du kan tjäna genom att sälja direkt till köpare online.
  • Måste vänta på betalning baserat på den specifika butikens leveransperiod.
  • Svårt att veta hur mycket pengar verksamheten lämnade på bordet.

Nackdelar med företagare:

  • Ta på dig avyttringsavgifter om det blir mycket sändningslager över.
  • Beroende av säljare för att tillhandahålla en stadig ström av varor.
  • Mjukvarupaket krävs för att förenkla spårning av varor.

Konsignationsavtal

Varje sändningsbutik har sitt eget sändningsarrangemang, men fördelningen mellan den enskilde säljaren och verksamheten sträcker sig vanligtvis från 50/50 till 40/60 eller 60/40. Butikens framgång och rykte avgör ofta vem som får huvuddelen av intäkterna.

Konsignationsbutiker är ofta en bas i det lokala samhället och genererar vinster för både säljare och återförsäljare. Naturligtvis ger varor av högre kvalitet mer vinst till varje part, eftersom de lockar fler kunder än varor av standardkvalitet.

Enligt Association of Resale Professionals, efterfrågan på konsignationsprodukter ökar. När lågkonjunkturen börjar visa sina effekter har många varubutiker öppnats eftersom entreprenörer vill tjäna mer inkomst.

Även om den inte lämpar sig för alla, kan sändningens affärsmodell vara ett utmärkt alternativ om du inte vill förlita dig på att skapa eller producera ditt eget lager. Många entreprenörer har redan hoppat på tåget, vilket indikeras av 7% årlig tillväxt i antalet nya konsignationsbutiker. Med rätt strategi och tillvägagångssätt kan du skörda frukterna och minimera begränsningarna i samband med sändning.

Se även  Vad är Shopify och hur fungerar Shopify? (2023)

Sändningsmodell FAQ

Vad är skillnaden mellan återförsäljning och sändning?

Affärsmodellen för detaljhandeln är där handlaren erbjuder sig att köpa en produkt i förväg. Med en konsignationsmodell kommer handlaren att erbjuda en procentandel av varans försäljning.

Hur stor andel av försäljningen tar konsignationsbutiker?

Procentandelen av försäljningen som tas av konsignationsbutiker beror på flera faktorer, inklusive säsong, typ av artikel och försäljningstrender. Vanligtvis delar butiker upp sändningsförsäljningen från en 50/50-delning till 40/60 eller 60/40.

Hur skiljer sig en konsignationsbutik från en secondhandbutik?

Den viktigaste skillnaden mellan en sändningsbutik och en sparsamhetsbutik är att den förra vanligtvis är en vinstdrivande organisation, medan den senare vanligtvis är ideell eller donationsbaserad för en välgörenhetsorganisation.




Vill du lära dig mer?

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button