Vad är Shopify och hur fungerar Shopify? (2023)

Du kanske har hört talas om Shopify när du surfar på webben men är osäker på exakt hur det fungerar eller varför du bör notera det. Tja, vi är här för att ge lite insikt.
Nedan kommer vi att dela vad Shopify är, för- och nackdelarna med med Shopifyvad Shopify erbjuder och så mycket mer.
Låt oss dyka in.
Vad är Shopify?
Shopify är en e-handelsplattform som du kan använda för att bygga en onlinebutik. Det låter dig sälja både online med din egen webbplats och/eller personligen med hjälp av en försäljningsapp. Shopify är lätt att använda för alla, från nybörjare dropshippers till högväxande D2C-märken.
Du kan registrera dig för en gratis testversion av Shopify för att testa det själv. Under din provperiod kan du bygga din egen butikProva gratis Shopify-apparoch, om du marknadsför tillräckligt hårt, gör onlineförsäljning.
Shopify kostar $5 i månaden om du använder startplanen. Men de flesta förstagångsbutiksägare börjar på den grundläggande Shopify-planen, på $29 per månad. Om du har drivit ett e-handelsföretag under en tid kanske du föredrar en avancerad Shopify-plan. De Shopify prissättningssida har mer information om de olika planerna och funktionerna som är tillgängliga.
Vad erbjuder Shopify?
Shopify ger dig grunden för att driva ett e-handelsföretag. Det låter dig öppna ett skyltfönster, visa upp produkter, engagera dig med kunder, acceptera betalningar och mer. Shopify erbjuder alla verktyg du behöver för att hantera var och en av dessa aktiviteter.
Se Shopify som en facilitator som arbetar för att underlätta processen att sälja produkter över webben och offline. Med korrekt användning av denna plattform kan du bygga ett framgångsrikt företag till en låg kostnad.
Vad är Shopify Plus?
Shopify Plus är Shopifys e-handelsplattform för företag för större företag eller företag som vill skala. Den erbjuder avancerade rapporteringsfunktioner, högre prioriterad kundsupport, kapacitet att hantera högre ordervolymer med mera.
Vad är Shopify Starter?
Shopify Starter (tidigare Shopify Lite) är en prisvärd plan som låter dig sälja produkter över sociala medieplattformar. Allt du behöver är en bild och en snygg beskrivning av din produkt. För bara 5 USD i månaden låter Shopify Starter dig dela produkter på WhatsApp, Instagram och andra plattformar.
Vad är Shopify POS?
Shopify POS (Point of Sale) är ett program som låter dig sälja produkter offline. Du kan sälja produkter i en fysisk butik, mässor, popup-butiker eller andra evenemang personligen med Shopify POS.
Varför Shopify? För- och nackdelar med Shopify e-handel
Varför använda Shopify för din e-handelsverksamhet? Jo, Shopify erbjuder flera fördelar jämfört med andra e-handelsplattformar. Här är några:
Shopify-proffs
1. Detaljerad Shopify-administratör
På baksidan av din Shopify-butik hittar du en hel rad rapporter och funktioner som hjälper dig att förstå hur din onlinebutik presterar.
Du kan hitta dina bäst presterande produktsidor. Du kan se antalet beställningar med ett ögonkast. Och du kan till och med titta på en realtidsvy av dina webbplatsbesökare för att se vilket stadium av försäljningstratten de befinner sig i.
Shopify är ett omfattande verktyg för en onlineåterförsäljare, som låter dig förstå din butiks inställningar på djupet.
2. Gratis funktioner
Om du bygger en ny webbplats måste du förmodligen betala för ett tema (designen/utseendet på din webbplats). Men på Shopify, ett gratis tema du kan börja anpassa hur du vill laddas automatiskt in i din butik.
Du kan ändra ditt Shopify-tema så att det passar din varumärkesstil. Du kan ändra typsnittet, ändra färgschemat, lägga till foton och mer. Det är därför Shopify är idealiskt för nybörjare som vill dyka i eller leka för att se möjligheterna.
3. Shopify finns på molnet
När jag bytte från WooCommerce till Shopify var mitt favoritproffs att min webbplats skulle vara på ett molnnätverk istället för en server. Alla som någonsin har betalat för en server vet att de kraschar vid fel tidpunkter, vilket gör att du förlorar mycket pengar på grund av driftstopp.
Till exempel går servrar ofta ner på Svart fredag eller under stora evenemang. Om du delar en server (vilket är vad de flesta nya entreprenörer har råd med) får du hoppas att de andra webbplatserna inte är lika populära.
Men molnvärd minskar chansen att din webbplats blir nere, vilket gör att du enkelt kan driva ditt företag. Och värdkostnaden är inkluderad i ditt abonnemang, vilket gör det till en sak mindre att oroa sig för.
4. Det finns en plan för alla
Låt oss vara ärliga: det kostar pengar att starta en e-handelsbutik. Du måste betala för produkter, marknadsföringskostnader, en ny domänoch programvara för e-handel.
Men Shopify har en prisplan för alla. Om du har en riktigt snäv budget kan du betala för Shopify Starter för endast 5 USD i månaden. Om du letar efter en tjänst med vita handskar kan du använda Shopify Plus. Du kan också gå igenom planerna när ditt företag växer.
5. Massor av appar
Det finns bokstavligen en app i Shopify App Store för nästan allt. Du hittar nedräkningstimer, bildbakgrundsborttagare, appar för produktförsörjning och mer. Även om du måste betala för vissa appar är många gratis att komma åt.
Det är inte nödvändigt att lägga till en app på din webbplats. Men om du vill lägga till produkter i din butik, överväg att kolla in DSers app (Grundplanen är gratis och inkluderar upp till 3 000 produkter i din butik).

6. Låg inträdesbarriär
Att starta ett onlineföretag är inte lätt. Men det är mycket lättare än det var för 20 år sedan.
Visste du att folk var tvungna att skicka checkar till Amazon när det först lanserades? Ja, de dagarna är över. Och sanningen är att det kommer att bli ännu enklare att bygga ett onlineföretag med tiden.
Shopify leder initiativet att sänka barriären för entreprenörer att skapa nätbutiker. Jämför Shopify med andra lösningar och du kommer att veta varför tusentals människor registrerar sig för plattformen varje år.
Shopify nackdelar
1. Det tar tid att se resultatet
När du bygger en Shopify-butik är det du verkligen bygger ett företag, inte en passiv inkomstström.
Och att starta ett företag är inte nödvändigtvis en lätt sak att göra. Att ta reda på hur man använder Shopify och bygger en lönsam butik tar månader av experimenterande. Det kan ta ett tag att veta var varje del av din butik finns i Shopify-instrumentpanelen.
Men för det mesta är Shopify intuitivt. Det krävs bara lite övning.
2. Shopify ensamt garanterar inte din framgång
Shopify har många fantastiska funktioner och appar som gör det enklare att driva en onlinebutik än att bygga något anpassat från grunden.
Haken är att det är upp till dig att göra din butik framgångsrik. Du måste ha rätt tänkesätt som driver dig att lära dig. Du behöver marknadsföringskotletterna för att marknadsföra ditt företag bättre än konkurrenterna.
Sammantaget ligger din framgång i dina händer, inte Shopifys.
Hur fungerar Shopify?
Först måste du designa eller modifiera din Shopify-butik, lägga till produkter till den och testa din webbplats för att säkerställa att både stationära och mobila enheter är redo för offentlig visning.
Sedan marknadsför du för fan av dina produkter. Shopify erbjuder en rad marknadsförings- och försäljningsverktyg för att hjälpa till med detta, inklusive SEO, e-postmarknadsföring och bloggverktyg.
När en kund köper från din butik kommer Shopify att behandla betalningen åt dig och du får betalt. Du kan undvika extra transaktionsavgifter genom att använda Shopifys egen betalningsgateway (kallas Shopify Payments).
Vad kan du sälja på Shopify?
På Shopify finns det alltid nya trendiga produkter du kan sälja på plattformen. Du kan sälja vad som helst – inklusive mode, skönhet och hem och trädgård. Här är några populära produkter du kan överväga att sälja:
- Kläder
- Smycken
- Hemtillbehör
- Reseprodukter
- Baby- eller mammaprodukter
- Väskor och bagage
- Fitnesstillbehör
- Skönhetsprodukter
- Köksutrustning
- Husdjursprodukter
- Biltillbehör
- Och mycket mer!
Shopify har dock också några strikta riktlinjer för vad du inte får sälja. Om du säljer begränsade produkter som de på den här listan, riskerar du att bli avstängd från plattformen. Denna lista inkluderar:
- Vissa skjutvapen och deras delar
- Förfalskade eller otillåtna varor
- Spelprodukter
- Reglerade produkter eller tjänster
- Vuxna produkter
- Narkotikatillbehör
- Evenemangsbiljetter
Högriskföretag som konkursadvokater, datorteknisk support, telekommunikationsutrustning, etc. I grund och botten, om det är olagligt eller reglerat, är det sannolikt inte tillåtet att säljas på Shopify. För de som är nybörjare med onlineförsäljning hjälper det att veta hur man undviker förfalskade varor när de skaffar produkter för deras butiks lager.
Hur du utökar din Shopify-butik
Du kan utöka din Shopify-butik på ett antal sätt. Här är några idéer för att komma igång:
Skapa annonser
Du kan visa annonser på olika plattformar som Facebook, Google och nästan alla andra sociala nätverk. Helst vill du välja den plattform där din publik tillbringar mest tid.
Det är också viktigt att välja en plattform där inriktningsalternativen är expansiva, så att du kan hitta din idealkund exakt. Facebook och Google är hittills de mest populära annonsplattformarna. Men i slutändan vill du välja den som är bäst för din nisch.
Utnyttja SEO
SEO är ett kraftpaket för att få relevant trafik till din webbplats. Nästan alla nya butiksägare slarvar e-handel SEO som en tillväxttaktik.
Ofta vill nya företagare tjäna pengar snabbt, så de fokuserar på annonser. Men efter månader av investeringar i annonser inser de att deras anskaffningskostnader är för höga.
Med SEO och innehållsmarknadsföring kan du driva organisk trafik till din e-handelswebbplats. Rätt strategi kan också sänka dina förvärvskostnader och förbättra konverteringsgraden.
Marknadsför på sociala medier
Innan du gör din butik offentlig bör du redan bygga upp en publik. Till exempel, starta ett Instagram-konto några veckor innan du lanserar din butik kan du marknadsföra till en publik vid lanseringen.
Med en publik på plats kommer du potentiellt att kunna generera en del försäljning med länk i din bio eller annonser.
Shopify kundrecensioner
Det finns massor av Shopify kundrecensioner på webben, så du kan söka tredjepartsvalidering om dess trovärdighet när som helst. Du kommer att hitta människor som delar sina erfarenheter med Shopify på G2, Köpman Maverickoch många andra webbplatser.
Vad är Shopify FAQ
Är Shopify legitimt?
Ja, Shopify är 100% säkert och legitimt. Sedan dess ödmjuka början 2006 har Shopify släppt många funktioner för att hjälpa vanliga människor att skapa sina egna onlinebutiker. Du kan använda plattformen för att skapa, designa och hantera din e-handelsbutik över flera försäljningskanaler, inklusive mobil, webb, sociala medier och marknadsplatser.
Shopifys betyg indikerar att människor är otroligt nöjda med Shopifys teknologi och ekosystem. Så du kan vara säker på att du investerar i en legitim lösning när du prenumererar på Shopify.
Är Shopify bra för nybörjare?
Absolut! Shopify är ett utmärkt val för nybörjare att börja sälja. Plattformen har en redan byggd butiksstruktur, så du behöver bara lägga de återstående objekten (tema, produkter, etc.) ovanpå för att få igång din butik. Alla från högskolestudenter till pensionärer kan använda Shopify för att starta ett e-handelsföretag.
Är Shopify bra för småföretag?
Med ett ord: ja. Shopifys prissättning och användarvänlighet gör det till ett av de bästa alternativen för små företag. Genom att registrera dig för Shopify får du tillgång till en butiksbyggare, gratis teman, betalningsgateways, obegränsade produkter och mer.
För bara 29 USD per månad får du allt det där plus massor av läranderesurser som hjälper dig att lansera framgångsrikt. Shopify är också lätt att använda – du behöver inga tekniska eller kodningskunskaper för att få ut det mesta av dess funktioner. Om du vill sälja online är Shopify den bästa plattformen för att komma igång.
Slutlig dom
Shopify är en allt-i-ett-handelslösning byggd för att stärka entreprenörer över hela världen. Med den här plattformen kan du bygga din egen webbutik och börja sälja på nolltid. Oavsett om du vill starta ett nytt företag eller ta din fysiska butik online, har Shopify funktionerna för att stödja din lansering/övergång.
Plus, Shopify låter dig få tillgång till rabatterade fraktpriser via Shopify Shipping. Detta är ett integrerat verktyg som låter dig köpa och skriva ut fraktetiketter för dina beställningar. Du behöver bara ett Shopify-konto för att komma åt funktionen.
För att lära dig mer om Shopify är det bäst att skapa din egen onlinebutik med denna e-handelsplattform och se själv. Dra nytta av gratis provperiod att testa det själv för att se vad all hype handlar om. Shopify gör handeln bättre för alla, så det kanske bara är den perfekta plattformen för dig.


