Vad det är, hur det fungerar och hur man använder det

En av de största övervägandena för ägare av e-handelsbutiker är deras webbplats användarupplevelse. Går kunder in och ut på ett snabbt och bekvämt sätt? Viktigast av allt, finns det något som får dem att överge sina vagnar eller på annat sätt misslyckas med att gå igenom kassan? Shop Pay kassan är en lösning på detta.
Shop Pay hjälper till att skapa en sömlös upplevelse för användarna och sparar deras information så att de kan slutföra sin beställning med några få klick. Kunder kan också få tillgång till funktioner som att ställa in månatliga betalningar för att underlätta kostnadsbördan. Du kan aktivera det i din Shopify-butik, såväl som via sociala kanaler som Google, Instagram och Facebook.
I den här artikeln tar vi en dykning i vad den här funktionen är, hur Shop Pay-utcheckningen fungerar och hur du kan använda den för att öka kundupplevelse.


Vad är Shop Pay?
Shop Pay är en accelererad kassalösning Shopify introducerade 2017. Den lagrar säkert betalningsinformationen som kunderna anger på en butiks kassasida och fyller sedan i den automatiskt vid återbesök. Detta möjliggör snabbare köp och eliminerar behovet av att ange fakturering och andra detaljer.
Shop Pay sparar följande betalningsuppgifter:
- E-postadress
- Fraktinformation, såsom kundens adress
- Faktureringsinformation, till exempel kundens adress
- Kreditkortsuppgifter, såsom kortnummer, CVV-kod och utgångsdatum (all information är krypterad)
Förutom att spara tid för kunderna när de checkar ut, hjälper Shop Pay handlare att utöka sina leveranssätt med lokala leverans- och hämtningsalternativ. Dessutom kan säljare använda Shop Pay för att acceptera betalningar på andra kanaler som Google, Facebook och Instagram.
Hur fungerar Shop Pay?
Shop Pay sparar och krypterar betalningsinformation på sina PCI-kompatibla servrar. Kunderna behöver bara tillhandahålla denna information en gång, och lösningen kommer att förfylla den åt dem vid alla framtida besök. Shop Pay gör det möjligt att betala med ett klick – en bekvämlighet som kan uppmuntra kunder att återvända och köpa mer.
Shop Pay vs Shopify Payments
Även om namnen verkar lika, är det viktigt att komma ihåg att Shop Pay och Shopify Payments inte är samma sak. Det finns en viktig skillnad: Shopify Payments är en betalningsprocessor, eller en tjänst som tillåter företag att acceptera betalningar från sina kunder.
Andra betalningsprocessorer inkluderar PayPal, Stripe, Square och Amazon Pay. Det är viktigt att ha minst en betalningsprocessorinstallation på din webbplats så att du kan samla in pengar från dina kunder.
Å andra sidan är Shop Pay ett verktyg som förlitar sig på att betalningsprocessorer ska fungera. Det är mer som ett valfritt tillägg som gör upplevelsen smidigare och enklare när du redan har din betalningsprocessor på plats. Shop Pay fungerar som en digital plånbok som lagrar kundinformation för snabb utcheckning och ger andra förmåner. Andra digitala plånböcker inkluderar Apple Pay och Google Pay.
Du kan se skillnaderna på en Shopify butik.
Om du har Shopify Payments inställt i din butik, kommer det att vara vad kunderna använder för att betala om de inte väljer några andra alternativ. Den visas som standardknappen för utcheckning eller betala nu.
Shop Pay kommer att dyka upp som en separat knapp. Det visas ofta som ett ”Express checkout”-alternativ tillsammans med andra betalningsprocessorer och digitala plånböcker.
Shop Pays nyckelfunktioner
Shop Pay har många intressanta funktioner. Nedan finns en snabb översikt över de viktigaste.
Butik Betala avbetalning
Med Shop Pay kan du ge kunderna möjlighet att dela upp kostnaden för sitt köp i flera betalningar. De som väljer att använda Shop Pay kan göra fyra räntefria delbetalningar, eller månatliga avbetalningar fördelade på 12 månader. Shop Pay-avbetalningar gäller dock endast för beställningar mellan $50 och $3 000, och handlaren betalar en avgift på 5% till 6% för varje transaktion.
Marknadsföringsautomatiseringar
Shop Pay kassamoduler möjliggör massor av marknadsföringsautomatiseringar. Du kan ställa in automatiska meddelanden med heta erbjudanden, erbjudanden efter köp och mer för att driva konverteringar och återköp. Shop Pay-handlare kan implementera automatiserad marknadsföring före, under och efter köpet.
Anpassning av kassan
Du har lagt ner tid på att bygga upp din varumärkesupplevelse. Det bör sträcka sig till din kassasida. Det är precis vad Shop Pay låter dig göra. Välj och välj vad du vill att dina kunder ska se, inklusive frakt- och hämtningsalternativ, produktrekommendationer eller tidigare beställningar. Och, naturligtvis, kan du anpassa ditt innehåll och din layout för att visa upp din onlinebutik, som varumärkeselement, kontaktinformation och mer.
Dedikerad knapp
Vad hjälper en betalningslösning om den inte är lätt för dig – och dina kunder – att använda? Shop Pays dedikerade knapp är en extra boost av bekvämlighet. Det är lätt att känna igen och kan placeras direkt på din kassasida, såväl som i sociala kanaler som Facebook, Instagram och Google. Tänk bara på att din onlinebutik måste finnas på Shopify för att kunna använda knappen Shop Pay på ditt skyltfönster.
Mobil app
Dagens företagare knackar inte på sin dator på hela dagen. De har ställen att gå och saker att göra. Du kan installera den dedikerade mobilappen Shop, som hjälper till att se till att du kan göra affärer när som helst och var som helst. Få tillgång till alla funktioner vi har listat, allt från din telefon eller surfplatta.
Så här ställer du in Shop Pay för din butik
Det tar bara några minuter och några klick att aktivera Shop Pay i din butik – lika enkelt att ställa in som många andra betalningsmetoder. Låt oss gå igenom stegen.
1. Inifrån din Shopify-instrumentpanel, gå till inställningar > Betalningar.
2. Klicka på uppe till höger i avsnittet Betalningar Klara av.
3. Scrolla ner till Shop Pay och markera den blå rutan.
4. Spara dina ändringar längst ner på sidan.
Om du använder en tredje part för att behandla betalningar och vill lägga till Shop Pay är stegen något annorlunda:
- Inifrån din Shopify-instrumentpanel, gå till inställningar > Betalningar.
- Gå över till Tredjeparts betalningsleverantörer område och välj Klara av.
- Hitta avsnittet Shop Pay. Aktivera Shop Pay genom att markera rutan och spara dina ändringar.
- Klicka på i avsnittet Shop Pay Slutför installationen.
- Ange den information som behövs, inklusive din butiks uppgifter och bankuppgifter.
- Spara dina ändringar.
Installerar Shop-kanalen
Shop-appen är ett av Shopifys största steg mot att påskynda kassaprocessen och göra kundupplevelsen till en vind. Enligt Shopify har handlare som aktiverar Shop Pay sett upp till en 18 % ökning av konverteringsfrekvensen för återkommande kunder.
Det coola med Shop-appen är att det är en fristående kurationsapp som kunder kan använda för att få kontakt med de typer av butiker och upplevelser de letar efter.
Genom att installera butikskanalen på baksidan av din butik kan du komma åt några av funktionerna vi diskuterade ovan, som att anpassa din butik och ställa in automatiseringar. Du kan också få tillgång till spårnings- och analysfunktioner som hjälper dig att bygga ditt företag ännu mer.
För att installera, lägg till Shop kanal app från Shopify App Store.
När du har lagt till kanalen kommer den att dyka upp under Försäljningskanaler i det vänstra sidofältet på din Shopify-instrumentpanel. Du kommer att kunna ställa in marknadsföringsfunktioner, importera din butiks produkter, få tillgång till prestandaanalyser och mer.
Aktivera Shop Pay i din butik idag
Om du letar efter ett enkelt sätt att öka din kundupplevelse – samtidigt som du ökar intäkter och lojalitet – är Shop Pay ett bra ställe att börja. Det är lätt att ställa in, lätt att hantera och kan spara dina kunder kritisk tid under kassaprocessen (tid som annars kan få dem att överge sin kundvagn!).
Om du redan driver en Shopify-butik kan du ställa in Shop Pay på några minuter. Du kan också lägga till den i dina sociala shoppingkanaler för att ge dina kunder en flerkanalsboost.
Dagens kund har höga krav och höga förväntningar på butikerna de gör affärer med. Som butiksägare är det ditt ansvar att utnyttja verktyg och teknik som hjälper till att leverera. Shop Pay kan vara ett av verktygen i din arsenal för att bygga ett bättre företag.
Vanliga frågor om Shop Pay
Kan jag använda Shop Pay utan en Shopify Store?
Ja, du kan använda Shop Pay även om du inte har en Shopify-butik. Den accelererade utcheckningen är tillgänglig för handlare med Google, Facebook och Instagram-butiker. Att använda Shop Pay utan Shopify innebär dock att du inte kan dra nytta av Shopifys betalningsgateway, som avstår från transaktionsavgifter för handlare.
Vad är en Shop Pay-kod?
En Shop Pay-kod är en sexsiffrig kod som kassan skickar till en kunds telefon för att verifiera deras identitet vid ett köp. Kunderna behöver bara ange koden i kassan och vänta på att Shop Pay anger sina betalningsuppgifter för att behandla transaktionen.
Är Shop Pay säkert?
Ja, Shop Pay är väldigt säkert. Kassaprocessorn använder flera säkerhetslager för att skydda kundinformation, inklusive end-to-end-kryptering, PCI-kompatibilitet och SMS-textverifiering. Detta gör det till ett utmärkt val för handlare som är särskilt intresserade av datasäkerhet.


