Generering av leads

Vad du behöver veta

De flesta småföretag såg något av en återgång till ”normal” aktivitet i år, vilket var en välkommen lättnad efter de utmaningar de har hanterat de senaste åren. Konsumentutgifterna var fortsatt höga under första halvåret och sommarresandet tog fart.

Men småföretag i Amerika står fortfarande inför en mängd olika hinder på daglig basis – av vilka många är utanför vad de kan kontrollera.

Samtidigt står konsumenterna inför sina egna utmaningar och skriver om allt från var de kommunicerar till när de handlar.

Vår andra årliga Small Business Now-rapport undersöker var dessa utmaningar har störst inverkan, och den ger insikter som småföretag kan använda för att bygga starkare kundrelationer, avsluta 2022 på ett positivt sätt och förbereda sig för ett framgångsrikt år 2023.

Här är vad vi upptäckte:

Rädslan för lågkonjunkturen ökar, men konsumenterna flyr inte från småföretag

Inflation har varit huvudhistorien 2022, och av goda skäl — den fortsätter att ha stor inverkan på både företag och konsumenter. Oktobers konsumentprisindex visar att kärninflationen har nått den högsta nivån i 40 år, och den får allt från bränsle till matkostnader att skjuta i höjden.

Nu har viskningarna om en möjlig lågkonjunktur börjat bli starkare och småföretag känner sig nervösa över vad det kan betyda för deras verksamhet.

  • Den största oro för småföretag om en potentiell lågkonjunktur är att behöva höja priserna. Andra bekymmer är att inte kunna ge/få löneökningar och att behöva arbeta fler/längre timmar.
  • Över hälften av de små företagen vi tillfrågade fruktar att inflationens fortsatta effekter kommer att påverka konsumenternas utgifter under 2023.
  • 40 procent av småföretagen kämpar för att attrahera nya medarbetare, och 21 procent är oroliga för att behålla nuvarande personal.

Som det visar sig är det rätt att tro att människor skulle vara priskänsliga under en lågkonjunktur.

När vi tillfrågade konsumenter sa 85 procent till oss att de sannolikt skulle dra tillbaka på utgifterna, med mer än hälften minskade ”bekvämlighet”, ”livsstil” och ”underhållning”-köp först. Små företag i dessa kategorier kanske vill isolera sig genom att börja planera för en potentiell lågkonjunktur direkt.

Men trots den påverkan inflationen har på både småföretag och konsumenter lyser optimismen fortfarande igenom. Konsumenter kan kalibrera om sina utgifter, men inte nödvändigtvis på bekostnad av små företag.

  • Mer än en tredjedel av konsumenterna skulle försöka stödja små och medelstora företag oftare under en lågkonjunktur, och 29 procent är villiga att betala lite mer för att göra det.
  • 84 procent av småföretagen uttryckte inte oro över att överleva en lågkonjunktur, och 90 procent är övertygade om att de fortfarande kommer att vara i verksamhet om ett år.
Se även  Skapa en insamlingsplan vid årets slut

Den stora takeaway här är att en lågkonjunktur inte behöver vara slutet på världen för små företag. Ja, de kanske måste höja priserna, men det ensamt kommer inte att driva bort konsumenterna – många kommer fortfarande att göra allt för att stödja de företag som driver deras samhällen och visar deras värde.

Amerikaner helghandlar tidigt i år, men småföretag har inte påskyndat sina förberedelser för att matcha

Semestersäsongen är en kritisk tid på året för småföretag och ideella organisationer, och den har krupit fram de senaste åren. Den här säsongen ser oktober ut att bli en vändpunkt för både småföretagare och konsumenter.

  • 36 procent av amerikanerna började sin semestershopping före den 1 oktober
  • Utöver inflationen är de tre främsta anledningarna till att konsumenter planerar att handla tidigt, alla relaterade till oro för frakt.
  • 52 procent av småföretagen sa att de inte börjar planera semestern förrän tidigast i oktober – och 1 av 10 planerar att vänta till december.
  • Bara 16 procent av småföretagen sa att de beställer semesterlager tidigt, och bara 15 procent planerar att öka sina marknadsförings-/annonsutgifter.

Denna lucka borde vara ögonöppnande för små företag.

Genom att vänta till oktober med att börja planera semestern går de potentiellt miste om nuvarande kunder som är redo att köpa och nya kunder som kanske letar efter dem.

Förutom att handla tidigare sa 40 procent av konsumenterna till oss att de planerar att spendera mindre på semesterpresenter i år än de gjorde 2021, på grund av inflationen. Men det finns fortfarande gott om semesterglädje där ute när det gäller att stödja småföretag.

  • 35 procent av helgdagskunderna sa till oss att de tycker att det är viktigt att köpa lokalt den här semesterperioden, och ytterligare 44 procent planerar att donera pengar eller frivilligt lämna sin tid till ideella organisationer.
  • Nästan hälften (48 procent) av dem som planerar att undvika lådbutiker och stora näthandlare väljer att göra det eftersom det är viktigt för dem att stödja småföretag.
  • På samma sätt känner 39 procent att de kan få mer unika presenter från småföretag, och 34 procent av dem som planerar att undvika stora butiker och stora onlinebutiker tycker att småföretag erbjuder en roligare shoppingupplevelse.
Se även  Augusti helgdagar och idéer om nyhetsbrev — 2022

Det är tydligt från våra resultat att semesterperioden kommer att påverkas av stigande inflation och andra farhågor. Små företag måste inse att shoppare har flyttat säsongen framåt och vidta åtgärder nu för att samarbeta med dem innan huvuddelen av julhandeln börjar i november.

E-postmarknadsföring är ett utmärkt sätt att nå nya och befintliga kunder och visa dem vad du har att erbjuda den här julen. Att lägga till kuponger, rabatter eller annat exklusivt innehåll kan hjälpa till att öka engagemanget och ge kunder en anledning att köpa, även när de drar åt plånboken.

SMS-marknadsföring ökar i popularitet, men konsumenterna föredrar fortfarande att småföretag e-postar dem först

E-post kan tyckas vara gammal teknik, men det finns fortfarande kvar eftersom, helt enkelt, det fungerar.

Nästan alla har en e-postadress, och innehållet är enkelt att både skapa och konsumera. Även om volymen e-post verkligen har ökat under åren, inser konsumenterna fortfarande värdet av ett e-postmeddelande, och 55 procent rankar det som deras föredragna sätt för företag att kommunicera med dem.

I vår forskning, över alla generationer, kom e-post alltid överst.

Det finns dock en beteendeförändring som börjar ta form.

  • Konsumenter rankar nu SMS som sitt andra favoritsätt att höra från företag.
  • 1 av 10 har ändrat sina preferenser det senaste året och föredrar nu sms framför både e-post och sociala medier.

Det finns fortfarande ett stort gap innan SMS kommer ikapp med e-post, men småföretag bör vara medvetna om att SMS kan ge dem en möjlighet att börja engagera sina kunder på olika sätt.

Eftersom de frivilligt måste anmäla sig har textprenumeranter ofta en mycket mer intim relation med företaget än en följare på sociala medier eller en e-postprenumerant. Det gör dem mer benägna att vidta åtgärder.

  • 83 procent av konsumenterna som fick sms från ett litet företag under det senaste året sa att de läste meddelandet, och 74 procent tyckte att innehållet var användbart, intressant eller användbart.
  • 39 procent som registrerade sig för sms från små och medelstora företag gjorde det för att göra anspråk på en affär eller rabatt.
  • 20 procent sa att de gjorde minst ett köp efter att ha fått ett sms från ett litet företag.

Vi vet att SMS-marknadsföring kan vara en mycket effektiv marknadsföringskanal, och de små företag som har provat det kommer sannolikt att se positiva resultat. Men det är viktigt att komma ihåg att det fortfarande är ny teknik. Adoptionen går långsamt eftersom många småföretag känner att de inte riktigt är redo att lägga till ytterligare en kanal i sin marknadsföringsmix.

  • 31 procent av småföretagen vi tillfrågade sa att de har testat att skicka textmeddelanden till kunder.
  • 17 procent har velat men ställts inför något slags hinder (tid, utbildning, etc).
  • Endast 12 procent sa att de börjat sms-marknadsföra under de senaste 12 månaderna.
Se även  Hur man skriver ett tackmeddelande

Små företag som mår bra av sin e-postmarknadsföringsstrategi bör överväga att lägga till SMS-marknadsföring i mixen – särskilt när vi närmar oss semestern. Konsumenter motiveras av saker som påminnelser och rabatter, så textmeddelanden kan vara ett effektivt sätt att driva fler affärer under en avgörande tid på året. Håll det kort och kopiera och klistra inte bara in samma e-postkopia i ett textmeddelande, annars kommer dina kunder sannolikt att välja bort det.

Sätta ihop allting

Det är en utmanande tid för småföretag, men det finns anledning att vara optimistisk. Amerikaner kanske justerar sina utgiftsvanor, men vi vet att det inte alltid sker på bekostnad av att överge de företag som driver deras liv och deras samhällen.

Det finns massor av avsikter att stödja små under den kommande semesterperioden, och med mer teknik till hands än någonsin tidigare har små företag en möjlighet att sticka ut och bli framgångsrika, oavsett de ekonomiska förhållandena.

I mer än 25 år har Constant Contact hjälpt miljontals småföretag och ideella organisationer att nå sina marknadsföringsmål och växa sina företag. Om du vill vara säker på att du gör allt du kan för att engagera dina kunder och marknadsföra ditt företag online, kontakta våra marknadsföringsrådgivare. Vi vill gärna hjälpa dig och ditt företag att utvecklas.

Studiemetodik

Resultaten från Constant Contacts Small Business Now-rapport består av två separata undersökningar som riktar sig till småföretagare och konsumenter. Alla siffror, om inte annat anges, är från YouGov Plc. Den totala urvalsstorleken för småföretagsbeslutsfattare (chef för ett team, en grupp eller en liten organisation och uppåt – i åldern 18+) var 507.

Fältarbete genomfördes mellan den 9 och 14 september och alla siffror har viktats och är representativa för små och medelstora företags beslutsfattare i företag med 500 eller färre anställda. För konsumenter var den totala urvalsstorleken 1112 vuxna och fältarbete utfördes mellan 16:e och 20:e september 2022.

Siffrorna har viktats och är representativa för alla amerikanska vuxna (i åldern 18+).

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button