Influencer

Vad måste stå i ditt influenceravtal? [Checklist]

”Behöver vi verkligen ett influenceravtal?

Du fokuserar hellre på att få igång dina kreatörskampanjer än på pappersarbete, eller hur?

Men eftersom influencers budgetar växer och varumärken ökar kampanjerna är kontrakt vanliga.

Och ju fler kreatörer du arbetar med, desto viktigare är dina avtal.

Tänk också på hur kontrakt kan hjälpa dig att effektivisera processen med att anställa kreatörer. Med en kontraktsmall eliminerar du behovet av att hash ut detaljer med kreatörer en efter en. Detta minskar fram och tillbaka och innebär att du kan komma igång ASAP.

Nedan bryter vi ner grunderna för influenceravtal och vilka detaljer som ska finnas i dina.

Vad är ett influenceravtal?

Ett influenceravtal är ett kontrakt mellan varumärken och kreatörer. Dessa avtal beskriver förväntningar och krav som påverkare måste följa under kampanjer. Influencerkontrakt fungerar också som ett sätt för varumärken att täcka sin rättsliga grund.

Om ditt företag redan arbetar med entreprenörer kommer de flesta detaljerna i detta avtal att vara bekanta. Kort sagt, ett kreatörskontrakt omfattar detaljer om dina influencer-relationer inklusive:

  • Omfattning av arbete och tjänster
  • Leveranser och ersättning
  • Användningsrättigheter och exklusivitet för innehåll
  • Varumärkesspecifika riktlinjer
  • Villkor för uppsägning

Observera att inte alla kampanjer kräver ett influenceravtal. Att skicka produkter till influencers via presentkampanjer är till exempel en avtalsfri process. Det är för att du skickar presenter.

Viktigt: ett influenceravtal är inte detsamma som ett kreativ kort. Kontrakt täcker affärsuppgifter och ansvar. Kreativa kort är relaterade till kraven för dina kreatörers sociala inlägg. Att arbeta med influencers innebär ofta ett kontrakt men flera uppdrag.

Varför influencer-avtal är viktiga för varumärken och skapare

Kreatörer bör inte uppmanas att underteckna kontrakt ”bara för att.” Låt oss snabbt titta på varför formella avtal är en win-win för både varumärken och kreatörer.

Avtal gör din affärsrelation officiell

Oavsett om det är heltid eller som ett sidoliv, influencers är företagare.

Och så varumärken bör närma sig influencers som de skulle göra med vilken annan entreprenör som helst.

Erfarna influencers förväntar sig ett kontrakt. De kanske också tar med sina egna villkor.

Se även  Vad är 99DESIGNS och hur tjänar man pengar på det?

Att tänka på: 79 % av innehållsskaparna tror att de kan vara mer värdefulla för varumärken genom att arbeta med dem på lång sikt. Att göra ditt partnerskap ”officiellt” med ett kontrakt signalerar båda sidors engagemang.

Om inte annat innebär ett formellt influenceravtal att du inte blir spökad. Å andra sidan erbjuder handskakningsavtal ingen regress för varumärken om en kreatör inte gör inlägg.

Kontrakt klargör förväntningar (och uppmuntrar till bättre innehåll)

Att kommunicera förväntningar är en stor utmaning bland varumärken och kreatörer.

Deadlines. Tonfall. Innehållsformatering. Listan fortsätter och fortsätter.

Ju tydligare dina förväntningar är från ordet ”gå”, desto bättre för båda parter. Ditt influenceravtal fungerar som ett dokument som anger vad som förväntas av kreatörer på vanlig engelska.

Om du vill kräva mer av dina skapare bör ditt kontrakt återspegla det. Har du en detaljerad process för innehållsgodkännande? Vill du kräva incheckning? Förväntar du dig att influencers ska rapportera analyser till dig?

Häftigt! Se bara till att ditt avtal preciserar allt ovanstående.

Kontrakt håller din rättsliga grund täckt

De flesta företag driver influencer-marknadsföringskampanjer utan att någonsin stöta på juridiska problem.

Kom ändå ihåg vad FTC säger om influencers och produktrekommendationer:

”Ditt företag är ytterst ansvarigt för vad andra gör för din räkning.”

För varumärken ger ett bindande avtal trygghet. Kontrakt kan på samma sätt avskräcka potentiella influencer-bedrägerier och skydda dig i händelse av något gör gå fel.

Checklista för influencerkontrakt: Vilka varumärken bör inkludera

”Okej, så jag måste skriva ett kontrakt. Nu då?”

Till det goda! Att skriva ett influencerkontrakt från grunden kan kännas som en balansgång. Du vill täcka alla dina baser men du vill inte överväldiga kreatörer med detaljer.

Men även om du använder en befintlig kontraktsmall, notera att influencer-kampanjer inte passar alla. Detta gäller särskilt när plattformar och industrier utvecklas.

Är du osäker på vad du ska säga? Nedan är en ögonblicksbild av detaljerna som ska inkluderas i ditt avtal och frågor att överväga.

Se även  Influencer Marketing Trender och prognoser för 2022

✅ Arbetsomfattning / Sammanfattning

Här kommer du att sammanfatta de stora detaljerna om ditt influencer-partnerskap, inklusive:

  • Vad är karaktären av relationen mellan dig och skaparen?
  • Vilka resultat är skaparen ansvarig för (tänk: TikTok-videor, Instagram-rullar)?
  • Vad är syftet med ditt influenceravtal? (sammanfattning av en mening)

✅ Innehållskrav

Här kommer du att fördjupa dig i detaljerna för innehållet och de resultat som skapats av skaparen:

  • Hur många delar av innehåll är skaparen ansvarig för?
  • Följ dina varumärkesriktlinjer, godkännandeprocess och kreativa instruktioner
  • Uteslutningar (villkor och/eller konkurrenter som inte bör nämnas i inlägg)
  • Oavsett om du (varumärket) förbehåller dig rätten att redigera skaparens innehåll
  • Bekräftelse på att allt innehåll som skapas är original
  • Erkännande av FTC-avslöjanden och bästa praxis för influencers

✅ Exklusivitet, nyttjanderätt och ägande

Återanvända influencer och användargenererat innehåll är ett smart drag för varumärken. Som sagt, du måste vara tydlig med påverkans rättigheter om du planerar att göra det. Den här delen av ditt influenceravtal bör omfatta:

  • Vem äger rättigheterna till innehåll som skapats av skaparen?
  • Överförs rättigheterna till ditt influencer-innehåll tillbaka till skaparen?
    • Om så är fallet, när? (30 dagar, 60 dagar, 90 dagar, etc)
  • Kan innehållet återanvändas av varumärket (via vitlistning eller annonser för varumärkesinnehåll)?

✅ Avtalslängd och tidslinje

De längden på en influencerkampanj kan sträcka sig allt från några veckor till pågående, alltid pågående kampanjer. Du kanske planerar att arbeta för influencers på obestämd tid vilket är helt okej. Se bara till att din kontakt täcker:

  • Ikraftträdandedatumet för ditt avtal
  • Hur länge ditt avtal gäller
  • Deadlines för inlämning, godkännande och revisioner (om nödvändigt)

✅ Ersättning

Hur (och hur mycket) man betalar innehållsskapare är ett hett ämne. Oavsett hur du går tillväga bör din kontakt vara tydlig med:

  • Skaparens pris för sina tjänster (tänk: fakturerar de $[x] per post eller timme)
  • Hur skaparen betalas (tänk: direkt insättning, PayPal)
  • Betalningsplanering (tänk: vid mottagande, fakturering, 14- eller 30-dagars betalningsvillkor)

✅ Dataåtkomst

Betydelsen av influencer-rapportering kan inte överskattas. Som sagt, kreatörer är inte skyldiga att dela siffror om det inte anges i deras influencer-marknadsföringsavtal. Överväga:

  • Vilka engagemangsmått de förväntas spåra
  • Hur ofta de behöver rapportera sina uppgifter (och under vilken tidsperiod)
  • Spårnings- och formateringsinställningar (tänk: analytiska skärmdumpar kontra rapportering i ett kalkylblad eller e-post)
Se även  Hur tjänar man pengar på ditt eget Instagram-konto?

✅ Villkor för uppsägning

För ditt skydd och friheten att bryta banden med kreatörer när saker och ting inte fungerar, är uppsägningsklausuler avgörande. Detta inkluderar:

  • En klausul om uppsägning efter egen vilja
  • En avtalsbrottsklausul
  • En uppsägningsklausul

Med alla detaljer ovan utrensade kan du sedan bygga ut din egen mall för influencerkontrakt med hjälp av verktyg som:

influenceravtal och avtalsexempel

Källa: Signaturligt

Vad mer bör varumärken veta om influencerkontrakt?

Vi förstår: det finns mycket som ingår i ett givet influenceravtal.

Men att täcka alla dessa baser är avgörande för både ditt skydd och för att säkerställa att du och dina skapare är på samma sida.

Och om du inte vill ta itu med kontrakt eller digitala handslag, har vi dig täckt.

När du arbetar med en nyckelfärdig influencer-marknadsföringsplattform som Statusphere, behöver du inte jonglera med någon av dessa detaljer. Faktum är att processen med att förhandla med influencers är helt hands-off.

Det beror på att vi bara jobbar med influencers från vårt granskade, handplockade nätverk. Vi gör allt det tunga arbetet när det gäller att förhandla, uppfylla och se till att du får bästa möjliga innehåll för innehållsskapare. Inga jagande kontrakt krävs från din sida heller!

Vill du veta mer om hur Statusphere fungerar? Kontakta en av våra konsument-till-konsument-marknadsföringsspecialister för att se hur vi kan få kreatörer att publicera inlägg om ditt varumärke ASAP.Varning: Vi är specialister på influencer-marknadsföring, inte själva advokater! Det här innehållet är inte juridisk rådgivning och du bör definitivt rådfråga en jurist baserat på dina behov och frågor. Vi ger inga garantier för riktigheten eller fullständigheten av denna information och tar inget ansvar eller juridiska skyldigheter för din användning av denna information.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button