Influencer

Varför Always-On Influencer Marketing är så effektivt för varumärken

De 21 miljarder dollar att varumärken kommer att investera i influencers i år talar för sig själv.

Men sanningen? Alla influencer-marknadsföringsstrategier är inte lika effektiva. Vi har upptäckt att varumärken ser mer betydande avkastning på investeringen genom att åta sig pågående kampanjer.

Och märken det gör det inte se resultat ger ofta upp innan deras kampanjer får en chans att ta fart.

Spoilervarning: att arbeta med influencers behöver inte ske på ett stopp.

Gå in i en tid präglad av influencer-marknadsföring.

Pågående kampanjer kan skapa en snöbollseffekt av positiva resultat för varumärken. Detta inkluderar räckvidd, recensioner och hundratals av delar av autentiskt skaparinnehåll.

Det här inlägget förklarar grunderna och fördelarna med att anta en influencer-strategi som alltid är på.

Vad är Always-On Influencer Marketing?

Always-on influencer marketing hänvisar till varumärken som driver skaparkampanjer konsekvent och på obestämd tid. Detta till skillnad från engångs- eller kortsiktiga influencer-kampanjer.

När vi pratar om influenserkampanjer som alltid är på och att ”spela det långa spelet” menar vi:

  1. Att tänka på dina kampanjresultat i termer av månader och år, inte dagar och veckor. Vi är alltid på förhand med varumärken som kampanjer för kreatörer tar tid att växa och skala. Var försiktig med löften om snabba eller omedelbara resultat.
  2. Behandla influencers som vilken annan marknadsföringskanal som helst. SEO, innehållsmarknadsföring och e-post är alla bra exempel. Dessa representerar alla beprövade häftklamrar inom marknadsföring som ofta är en ”långsam bränning”. När dessa kanaler väl är etablerade ger de långsiktiga resultat.

Samma regler gäller för influencerkampanjer som alltid är på som de producerar:

  • Pågående inlägg från influencers, kreatörer och nöjda kunder
  • Autentiska delar av innehållsskapare att återanvända som annonser
  • Ökad varumärkeskännedom, räckvidd och röstandel
  • Socialt bevis i form av positiva kommentarer och recensioner
  • Fler möjligheter att ranka och synas via social search

Varumärken frågar oss ofta om ”optimal” influencerkampanjens längder och tidslinjer.

Men verkligheten? Det finns inget rätt svar! Vår observation: ju längre dina kampanjer, desto bättre resultat. Det största misstaget vi ser varumärken gör är att knäskydda kampanjer innan de kan skala.

Och visst, det är lätt för oss att säga.

Men tänk på det så här: skulle du bygga en e-postlista med 1 000 prenumeranter och plötsligt sluta skicka meddelanden? Skulle du sluta blogga så snart din webbplats börjar klättra uppför SERP:erna?

Se även  Vad är en nano-influencer och varför pratar alla om dem?

Det trodde vi inte!

Som de flesta marknadsföringskanaler är en stop-go-strategi inte det bästa sättet att närma sig dina influencer-kampanjer. Om du är osäker, spela det långa spelet. Det är alltid pågående marknadsföring i ett nötskal.

3 trender som bevisar uppkomsten av kampanjer för alltid aktiva influencer

Det är viktigt att notera att alltid-på-influensermarknadsföring inte är ett radikalt koncept.

Återigen, ta inte bara vårt ord för det. Se inte längre än det faktum att märken av alla former och storlekar arbetar med kreatörer. Närmare bestämt mindre kreatörer. Det finns varumärken med miljontals följare och massiva budgetar som fortfarande aktivt samarbeta med mikro-influencers.

Här är tre senaste trender som stöder övergången mot en alltid-på-influenserstrategi:

  1. 89 % av marknadsförarna kommer att behålla eller öka sina utgifter för influencers i år. Tillväxten av skaparutrymme är väldokumenterad. Saken är den att varumärken inte kör kampanjer ”bara för att”. Den utbredda användningen av influencer marketing är det som gör det till en basstrategi som SEO eller e-postkampanjer.

  2. 77 % av marknadsförarna avsätter en utsedd influencer marketing budget. Detta belyser hur varumärken engagerar sig för kreatörer som en del av deras större marknadsföringsstrategier snarare än att behandla dem som helt separata enheter. Tillväxten och höga prestanda för kreatörsbaserade betalda annonser är bra exempel på detta fenomen.
  3. Sociala medier är den dominerande produktupptäcktskanalen bland millennials och Gen Z. Ökningen av sociala sökningar är ett stort tecken för varumärken. För synlighet och rankning för produktrelaterade sökord på sociala plattformar som TikTok och Instagram är kreatörer avgörande.

Tänk på hur produkt- eller varumärkesspecifika sökningar på TikTok nästan alltid resulterar i skaparinnehåll över inlägg från varumärken. Ibland kommer du att se resultat som har publicerats av kreatörer för flera år sedan. Sökningen nedan efter ”gymhörlurar” speglar vad vi pratar om.

exempel på sökresultat för gymhörlurar på TikTok

Observera att de två bästa resultaten är en recension av innehållsskapare (med över 88 000 ”Gillar”) och en annons för innehållsskapare.

exempel på annons för skapare av gymhörlurar på TikTok

Källa: @kimberlord

Takeawayen? Unga konsumenter behandlar idag TikTok och Instagram som produktsökmotorer. Att bibehålla synlighet innebär att ha en långsiktig närvaro av både betald och organisk kreatör.

Varför Always-On Influencer Marketing fungerar

Okej, så hur går annars en långsiktig strategi hand i hand med bättre kampanj ROI?

Nedan är de viktigaste fördelarna med ett ständigt pågående tillvägagångssätt kontra kortsiktiga influencer-kampanjer.

Alltid-på-kampanjer erbjuder fler möjligheter att optimera

Ett par veckor är helt enkelt inte tillräckligt med tid för att lära sig vilka typer av innehåll som presterar bäst.

Se även  Vilka är reglerna för YouTube-sponsring?

Vi biter: det kan ta ett par månader för att verkligen finjustera din strategi. Det är dock inte en dålig sak. En långspelskampanj ger dig mer tid att:

  • Granska inkommande innehåll från innehållsskapare. Vad gillar du eller ogillar? Vad kan ändras eller förbättras? Ju större urval av kreatörer du har, desto mer välgrundade beslut kan du fatta.
  • Hitta länkarna mellan ditt bästa innehåll och innehållsskapare. Får dina hjul mer engagemang än andra typer av IG-inlägg? Finns det specifika kreatörer som krossar det? Dessa upptäckter kan hjälpa dig att förbättra resultatet för en kampanj som för närvarande pågår.
  • Förfina din strategi. Kanske din kreativa kalsonger kunde vara tydligare. Du kanske behöver flytta dina meddelanden. Flermånaderskampanjer innebär fler chanser att göra justeringar.

Efter att ha granskat muttrarna och skruvarna i din kampanj kan du göra nödvändiga ändringar innan din nästa omgång av inlägg släpps. Genom att optimera din strategi längs vägen kan du bygga upp farten. Jämför detta med kortsiktiga kampanjer som håller kursen oavsett om de fungerar eller inte.

Alltid-på-kampanjer betyder mer innehåll och räckvidd

Enkelt som! Ju fler shoutouts ditt varumärke får, desto mer blir din mun till mun.

Och det kan skapa en snöbollseffekt när det kommer till innehåll.

När folk ser produkter som får buzz är de mer frestade att prova dem. Lägg märke till hur de flesta märkesvaror hashtags är en blandning av influencer-innehåll och inlägg från nöjda kunder.

Milk Makeups märkeshashtag #LiveYourLook är ett bra exempel på detta. 88,3 miljoner visningar sker inte av en slump.

leva din look hashtag-sökning på TikTok

Med en långsiktig strategi kan ditt varumärke generera hundratals (om inte tusentals) inlägg från kreatörer. Vi har sett detta hända från första hand här på Statusphere. Till exempel genererade vår 10-månaderskampanj med Curlsmith över 6 500 inlägg.

Sådana resultat är inte möjliga med en kortsiktig strategi. Momentum tar tid att bygga upp!

Dessa resultat lyfter också fram värdet av att arbeta med mikroinfluencers i stor skala. Mindre kreatörer är mer kostnadseffektiva än makro-influencers. Att bygga en armé av mindre varumärkesförespråkare ger mer innehåll än en engångskampanj med större kreatörer.

Alltid-på Influencer Marketing stärker din tratt

Kampanjer för innehållsskapare bygger inte bara upp ditt varumärkes sociala närvaro. Att konsekvent arbeta med influencers kan ge ett välbehövligt lyft för andra marknadsföringskanaler också.

Låt oss säga att du vill skapa buzz för en produktlansering. En långsiktig strategi innebär att du alltid har kreatörer på däck för att göra inlägg om dina senaste produkter. Det betyder att du inte enbart behöver förlita dig på betalda annonser för att skapa medvetenhet.

exempel på innehållsskapare för produktlansering på Instagram

Källa: @Makeup2themaxx

På tal om annonser vill konsumenterna se produkter i händerna på en verklig person innan de känner sig säkra på att göra ett köp. Detta förklarar varför så många varumärken införlivar UGC i annonser på Instagram och TikTok.

ugc i annonser exempel

Källa: @drunkelephant

Att få ut mer av ditt influencerinnehåll är inte heller begränsat till annonser. Fundera på hur du kan införliva innehållsskapare på dina produktsidor och webbplats.

Till exempel sätter Madison Reeds produktsidor UGC i centrum. Istället för att bläddra i traditionella produktbilder kan kunderna se faktiska bilder av produkter i aktion. Som noterats i vår djupdykning i optimering av produktsidordenna taktik går hand i hand med högre konverteringar.

madison reed produktsida ugc exempel

Källa: Madison Reed

Hur man antar en långsiktig strategi för influencer

Fördelarna med pågående, alltid pågående influencer-marknadsföringskampanjer är kristallklara.

Som sagt, att faktiskt implementera en långspelsstrategi är inte så enkelt som att vända en switch.

Till att börja med är det frågan om att hitta och hantera hundratals kreatörer. Många varumärken är också försiktiga med försök och misstag som behövs för att optimera sina influencer-kampanjer.

Men det är där Statusphere kan hjälpa!

Vår marknadsföringsplattform för mikroinfluencer byggdes specifikt med kampanjer som alltid är aktiva i åtanke.

Genom att arbeta med vårt fullständigt kontrollerade nätverk har ditt varumärke kontinuerlig tillgång till tusentals mikroinfluencers. Det som gör oss olika är det faktum att du endast bli matchad med relevanta influencers som passar din målgrupp.

Vår plattform gör också arbetet med att samla in ditt innehåll och rapportera om dess prestanda. Det betyder att du alltid har puls på dina kampanjer och möjligheter att optimera. För att inte tala om ett ständigt växande bibliotek med användargenererat innehåll för att marknadsföra ditt varumärke.

Vill du veta mer om hur vår plattform fungerar? Ta kontakt med någon av våra marknadsföringsspecialister från konsument till konsument för att se hur vi kan hjälpa dig att implementera en alltid-på-strategi ASAP!

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button