Influencer

Varför ditt varumärke behöver anställa en innehållsskapare nu (och hur man hittar rätt)

Internet och sociala medier har dramatiskt förändrat medielandskapet. Miljontals innehållsskapare har skapat en ny nisch i marknadsföringsbranschen i takt med att media har blivit mer decentraliserad. Varumärken har nu fler möjligheter att marknadsföra sina produkter eller tjänster och nå ut till sin målgrupp på plattformar som YouTube, Instagram och TikTok. Detta har lett till uppkomsten av ”skaparens ekonomi.”

Innehållsskapande är kulmen på arbete bakom kulisserna. Det är artikeln du läser på din favorit livsstilsblogg. Det är DIY YouTube-videon du tittade på. Det är Instagram-bilden som fick dig att testa ett nytt kosmetikamärke. Det är det korta klippet på TikTok som lärde dig ett nytt livshack. Det är så Google ger resultat för dina frågor. Framför allt är innehållsskapande hur människor lär sig om ditt företag, varumärke, produkter och tjänster.

Innehållsskapare– människorna bakom kulisserna – hjälper till att locka, engagera och charma leads och konsumenter. De hjälper till att växa för din kundbas, vilket i slutändan resulterar i ökad försäljning. Med andra ord, om du inte utnyttjar innehållsskapare för din nästa kampanj, lämnar du mycket pengar på bordet.


Varför ditt varumärke behöver anlita en innehållsskapare nu (och hur du hittar rätt):


Behovet av innehållsskapare

Även om du har ett fantastiskt internt marknadsföringsteam, en kompetent PR-byrå, eller en omfattande lista med influencers som gärna vill arbeta med dig, kan en kampanj kräva innehåll som kräver tjänster från en viss innehållsskapare. Innehållsskaparen kan vara en författare, en grafiker, en videograf, en animatör eller en kombination av dem alla.

Den primära rollen för en innehållsskapare är att skapa meningsfulla berättelser och budskap genom media. Det finns ofta ingen acceptabel ersättning för denna roll i ett marknadsförings- eller redaktionsteam. Det som skiljer dem åt är deras expertis, erfarenhet och rykte när det gäller att skapa varumärkesinnehåll.

På pappret kan innehållsskapare och influencers tyckas vara utbytbara termer, men det finns viktiga skillnader mellan de två. Medan många innehållsskapare oundvikligen blir influencers, har titlarna olika betydelser. Den centrala funktionen för en influencers plattform är att attrahera företag och fungera som deras marknadsföringsagent. Å andra sidan är målet för en innehållsskapare att skapa och dela intressant innehåll som tillför värde till sin publik utan att nödvändigtvis fokusera på den ekonomiska aspekten.

Som sagt, dessa titlar korsar varandra ofta eftersom influencers också försöker nypa-hit för innehållsskapare. Omvänt accepterar innehållsskaparna också varumärkespartnerskap för att uppmuntra sin publik att köpa vissa produkter eller tjänster. Eftersom de ofta har ett organiskt nätverk med faktiska interaktioner kan de landa varumärkesaffärer snabbare än influencers. Med tanke på dessa faktorer bör varje företag ta till sig samarbeten med innehållsskapare i sin marknadsföringsverktygslåda.

När nystartade företag introducerar nya produkter, företag blomstrar och konsumenter efterfrågar varor, fortsätter behovet av kvalitetsinnehåll att växa. Viljan att interagera med nuvarande konsumenter och attrahera nya driver efterfrågan på innehåll till en rekordnivå. Innehåll knyter samman varumärken och konsumenter. Det är det som övertygar dem att välja ditt varumärke, eller åtminstone gör det minnesvärt.


Vikten av varumärkes- och skaparsamarbeten

Dagens innehållsleverantörer har kommit längre än marknadsföringens nischkomponent. Mer än 50 miljoner individer identifierar sig som innehållsskapare, vilket indikerar att skaparekonomin blomstrar. Eftersom konsumenter spenderar mer tid på att interagera med kreatörer på många plattformar, kan kreativa samarbeten hjälpa ditt varumärke att nå riktade kundsegment och skapa ett varumärkesrykte.

Se även  Hur man bygger en Pinterest Influencer Marketing Campaign

Det som gör innehållsskapare så värdefulla är inte bara deras kompetens att leverera övertygande material som tilltalar varumärkespubliken utan också deras förmåga att förmedla och accentuera varumärkesberättelser. Kreatörer kan hjälpa varumärken att krympa tratten genom att föra inspirationspunkten närmare inköpsstället. Även de bästa annonserna kan se ut som en distraktion på sociala medier. Men kreativt innehåll som också främjar ett varumärke kan verka mer verkligt och pålitligt.

Anledningen till att konsumenter litar på innehåll från innehåll är att det har en autentisk och organisk natur. Skapare använder sin egen personliga berättelse eller vision för att påverka sitt arbete. Ett bra exempel är en kreatör som packar upp en produkt för att dela sina första tankar om den och sedan delar med sig av sin recension av föremålet efter att ha använt den i några dagar. En potentiell kund kommer att vara ivrig att göra ett köp efter att ha sett innehållet och reagerat på den pålitliga rekommendationen. Och i dagens e-handelsmiljö kan de göra det direkt genom att klicka på en länk.

Varumärken kan dra många fördelar av att arbeta med kreatörer, men dessa samarbeten är inte utan utmaningar. Med så många plattformar och kreativa material att utnyttja måste företag arbeta med dem som kan producera material som vänder huvudena, tjänar dess mål och förkroppsligar dess principer. Med en genomtänkt strategi för kreatörsmarknadsföring kan varumärken använda dessa samarbeten för att fördjupa banden med kunder och driva fler affärer via social handel.


Hur man hittar rätt innehållsskapare för ditt varumärke

Skaparekonomin värderas till mer än 100 miljarder dollar. Det omdefinierar hur varumärken lanserar kampanjer och marknadsför sina produkter. Det räcker dock inte att värva någon som har ett stort antal följare för att göra en kampanj framgångsrik. Att välja rätt är lika viktigt som själva innehållet.

När du anlitar en innehållsskapare investerar du i mer än bara deras expertis och erfarenhet. Du betalar på sätt och vis för tillgång till deras publik. Som sådan måste du vara specifik om dina mål och vad du hoppas uppnå. Med dessa riktlinjer kommer skaparen att kunna skapa innehåll som passar dina båda mål.

Hur man hittar innehållsskapare

Bestäm vilken typ av innehåll du behöver för kampanjen.

Det första steget för att hitta rätt annonsmaterial att samarbeta med är att beskriva dina behov. Ge en kort sammanfattning av arbetsuppgifterna. Även om många frilansande kreatörer kan hantera en rad olika arbeten, är det i ditt bästa intresse att hitta experter inom de områden där du behöver hjälp.


Sätt en budget.

Tänk på hur mycket du är villig att spendera på det material du behöver. Avgiften kommer att bero på ett antal saker, såsom storleken på projektet, vilken typ av innehåll som behövs, graden av expertis hos annonsören och själva innehållet.

Se även  PR-paketnotisidéer för ditt varumärke

När du planerar din budget, kom ihåg att vissa typer av innehåll kräver mer tid att producera än andra. Förbered dig på att spendera mer än vanligt om ditt projekt har en nära förestående deadline och du vill ha det färdigt i tid.


Kolla inom ditt samhälle.

Att hitta det perfekta annonsmaterialet kan vara lika enkelt som att utforska din egen bakgård. Titta inom din community för att se vilka kreatörer som redan pratar om ditt varumärke. Det gör det enkelt att kontakta dem om ett eventuellt samarbete. Din community består av dina följare, befintliga kunder, leads och partners. De är dina bästa varumärkesförespråkare, och de har förmodligen skapat innehåll åt dig tidigare.

Nå ut till dem och sök tillstånd att dela deras bidrag. För det mesta har de inget emot att göra det gratis eller i utbyte mot en produkt. Du kan ytterligare inspirera varumärkeslojalitet om de ges incitament och ombeds att delta i framtida produktlanseringar och kampanjer.


Använd plattformar för innehållsskapare.

Det finns flera plattformar för att skapa innehåll erbjuda innehållstjänster och verktyg. Att använda en plattform effektiviserar din urvalsprocess genom att matcha ditt varumärke med lämpliga kreatörer. Ange bara dina kreativa kort och preferenser, så tar plattformen hand om resten. Det tillkommer en avgift för den här metoden, men det kan vara ett utmärkt val beroende på din budget och hur mycket tid du kan lägga på att nå ut till kreatörer.


Kontrollera skaparens KPI:er.

Att utvärdera innehållsskaparens mätvärden är avgörande för att avgöra om de kommer att hjälpa dig att nå dina mål. När du hittar en kreativ vars arbete du gillar, gör din research innan du närmar dig dem. Kolla deras profiler och leta efter bots och spam. För bästa resultat, gå igenom deras tidigare inlägg, gör en fullständig Google-sökning och rådgör med alla kontakter du har i influencer marketing-branschen.


Håll ett öga på dina konkurrenter.

Bara för att du undersöker konkurrenterna betyder det inte att du måste kopiera deras annonseringsstrategier. Genom att hålla jämna steg med dem kan du få en bra känsla för vad som fungerar och inte fungerar. Håll utkik efter de kreativa och influencers som har taggat eller samarbetat med dem. Det finns en god möjlighet att de också kommer att njuta av din produkt. Konkurrentanalys kommer också att belysa alla kreatörer som kan ha en intressekonflikt.


Topptips för att välja den bästa passformen

Att anställa rätt innehållsskapare kräver många rörliga delar. Kanske vill du att de ska vara fysiskt nära din butik, eller så kanske du vill att de ska ha ett enormt socialt nätverk. Och även om alla dessa är viktiga, måste du öka det. Kreatörerna du arbetar med måste också dela ditt varumärkes värderingar och principer. Det enda sättet att ta reda på det är att veterinära dem.

Kolla in deras gamla partnerskap. Skaparens personlighet, intressen och världsbild kan alla hämtas från de varumärken och partners de väljer att arbeta med. Även om deras intressen varierar över tiden, kan du använda denna information som grund för att bestämma hur du ska hantera ditt eget partnerskap med dem.

Se även  Vad är en nano-influencer och varför pratar alla om dem?

Du kan få en känsla av skaparens tidigare arbete genom att kolla in deras onlineprofil eller portfölj. Men deras arbete är inte alltid en indikation på vem de är som individer. Ett sätt att lära känna kreativiteten på en mer personlig nivå är att skapa en videochatt för att presentera dig själv och gå igenom den kreativa briefen. Du skulle också lära dig mer om deras förmågor och arbetsmoral på detta sätt.

Om kreatörerna du vill samarbeta med har en engagerad fanskara kan du lära dig mer om dem. Kontrollera kommentarerna på skaparens inlägg för att se hur de engagerar sig i sin grupp. Analysera hur de interagerar med sina kamrater. Det är svårt att fejka bra energi, och det är den känslan du vill skapa i ett partnerskap med kreativa.


Hur man utvecklar en effektiv innehållsstrategi

Innehållsproduktionen kan börja efter att du har hittat, granskat och anlitat kampanjens innehållsskapare. En skicklig kreatör kommer nästan säkert att ha sin egen uppsättning skaparverktyg. Det mest effektiva innehållet bör vara:

Delar av en framgångsrik innehållsstrategi

Snackbar

Kvalitetsinformation ska vara lätt att förstå och dela. Människor är virtuella varelser, men de har en kort uppmärksamhet. Som ett resultat bör ditt innehåll vara underhållande, okomplicerat och lätt att komma ihåg. De ska också vara lätta att publicera eller dela, särskilt på mobila enheter.


Engagerande

Content marketing som fungerar resulterar i en sluten affär. I de flesta fall är det slutmålet. Om ditt innehåll är monotont och ointressant kommer du aldrig att kunna omvandla dina leads till betalande kunder. Kreatörer kan öka engagemanget genom att använda strömmande format, humoristiskt innehåll och reklamtjänster.


Organisk

När varumärken mikrohanterar vad skaparna gör blir slutresultatet vanligtvis krångligt eller oäkta. När du och dina kreatörer har kommit överens om ett gemensamt mål, ge dem autonomi att skapa innehåll som förkroppsligar deras personligheter och resonerar med deras publik.


Slutgiltiga tankar

Det är ingen hemlighet att kreatörer får fotfäste i marknadsföringsbranschen. Dessa annonsmaterial hjälper varumärken att nå ut till nya målgrupper utanför traditionella kanaler. Men vad de flesta företag inte inser är hur stor inverkan innehållsskapare har. Att arbeta med rätt kreatörer resulterar inte bara i starka intäkter och bättre kvalificerade leads utan också en otrolig ökning av varumärkeskännedom som konventionell reklam inte kan matcha.

När du arbetar med olika typer av innehållsskapare är det viktigt att hålla din strategi för innehållsmarknadsföring anpassningsbar och dynamisk. Omständigheterna utvecklas, och det inkluderar dina marknadsföringsmål; därför är det viktigt att alltid omvärdera ditt tillvägagångssätt för att se om det behöver justeras. Det anmärkningsvärda med att anställa innehållsskapare är att du har en stor pool att välja mellan, och de utvecklas ständigt. I slutändan är det upp till dig att hitta och anställa kreatörer som passar ditt varumärke.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button