Vikt och förklarade typer (2023)

I dagens digitala tidsålder har sökmotorer som Google blivit en källa till information för många människor. Oavsett om de letar efter en lokal restaurang eller söker efter en ny produkt, vänder sig folk till sökmotorer för att hitta det de behöver.
Som ett resultat har företag insett vikten av att dyka upp i toppen av sökmotorresultaten, och det är där marknadsföring av sökmotoroptimering (SEO) kommer in i bilden.


Vad är SEO marknadsföring?
SEO-marknadsföring är en avgörande komponent i digital marknadsföring som hjälper företag att förbättra sin webbplatss synlighet i sökmotorresultat. Detta uppnås genom att optimera webbsidor för att göra dem lättare att förstå och utvärdera av sökmotorer som Google. Om du gör det kan din webbplats rankas i sökresultaten, vilket gör det mer troligt att potentiella kunder hittar dig när de söker efter relaterade termer.
Varför är SEO-marknadsföring viktig?
För att driva en framgångsrik webbplats är det viktigt att se till att potentiella kunder kan hitta dina produkter eller ditt innehåll. Enligt statistik, 49 % av kunderna använder Google-sökning för att hitta eller upptäcka en ny vara. Därför är det avgörande att prioritera din webbplats synlighet på sökmotorns resultatsida (SERP).
Även om din webbplats ser bra ut kan låga sökrankningar göra det svårt för besökarna att hitta dig. Genom att följa en solid SEO-strategi kan du förbättra din synlighet och attrahera mer riktad trafik, vilket i slutändan leder till ökad försäljning och kundnöjdhet.
Typer av SEO-marknadsföring
SEO-marknadsföring omfattar vanligtvis följande tre aktiviteter:
SEO på sidan
SEO på sidan omfattar optimering av innehåll, som text, bilder och videor, för att hjälpa besökare och sökmotorer att förstå vad det innebär. Google och andra sökmotorer analyserar vissa SEO-faktorer på sidan för att bestämma innehållskvalitet och ranka webbplatser i SERP.
Exempel på viktiga SEO-faktorer på sidan inkluderar metainformation, webbadress för webbsidor, bilder och ämnes- och sökordsrelevans.
Off-page SEO
SEO-marknadsföring innebär mycket mer än att bara optimera innehållet på din webbplats. En annan viktig komponent du bör fokusera på är off-page SEO, vilket innebär att bygga bakåtlänkar på andra webbplatser som pekar på din webbplats.
Genom att skaffa mer relevanta bakåtlänkar av hög kvalitet kan du öka din webbplats domänauktoritet och visa sökmotorer att din webbplats är ansedd och pålitlig.
Teknisk SEO
Teknisk SEO innebär att göra ändringar i baksidan av din webbplats för att hjälpa till att öka dess sökprestanda. Teknisk SEO syftar till att öka webbplatsens hastighet och optimera webbsidor för mobilanvändare. Sammantaget hjälper det sökmotorernas sökrobotar att indexera din webbplats bättre.
Fyra SEO-marknadsföringstaktik
Är du redo att klättra högre i sökresultaten? Med en förståelse för vad SEO-marknadsföring är, är det dags att utforska några centrala taktiker.
1. Sökordsforskning
Sökordsforskning sätter tonen för SEO-marknadsföringsaktiviteter. Du vill hitta och rikta in dig på sökord som din målgrupp använder. Oavsett hur bra produkterna i din butik är, kanske kunderna inte stöter på dem online om du inte riktar in dig på rätt sökord.
Du kan använda ett sökordsforskningsverktyg som Ahrefs eller Keywords Everywhere för att generera nyckelordsidéer som kan fungera för ditt företag. Helst bör du välja sökord som har tillräckligt med volym för att driva betydande trafik, men inte så mycket konkurrens att du är låst i en kamp med företag som Amazon. Gör en lista med relevanta sökord och begränsa sedan din lista baserat på vad som är vettigt för din webbplats.
2. Konkurrensanalys
Om du siktar på att förbättra din synlighet i sökmotorer är det bara halva striden att veta vilka sökord du ska rikta in dig på. Nästa avgörande steg är att förstå dina konkurrenters SEO-strategier och hitta sätt att överträffa dem.
Till att börja med kan du identifiera dina konkurrenters bästa sidor och undersöka källorna till deras organiska trafik. Samma sökordsforskningsverktyg kommer väl till pass för konkurrensanalys. Med de insikter du får i deras innehållstaktik kan du skapa en mer effektiv SEO-metod som hjälper din webbplats att sticka ut för sökmotorernas algoritmer.
Till exempel, om en konkurrent genererar betydande trafik via ett pedagogiskt blogginlägg eller TikTok, kan du använda denna information för att informera din innehållsstrategi när du bygger din onlinenärvaro.
3. Bildoptimering
Även om du kanske främst fokuserar på webbplatsens skrivna innehåll, genomsöker sökmotorer också och rangordnar dina bilder. För att säkerställa att du inte går miste om trafiken som genereras via bildsökningar, optimera dina bilder genom att infoga dina sökord i deras filnamn och alt-attribut.
Se också till att använda det optimala filformatet och storleken för dina bilder. Stora bilder kan påverka besökarnas upplevelse av din webbplats, eftersom de har långa laddningstider. För att säkerställa att din webbplats laddas snabbt för användare och sökmotorer, använd ett plugin-program eller en app som automatiskt komprimerar webbplatsbilder.
4. Länkbygge
Länkbyggande kan öka din sökmotorrankning genom att utnyttja andra webbplatsers auktoritet. För att skapa länkar till din webbplats, börja med att etablera din närvaro på sociala medieplattformar och lokala företagskataloger. Dessa länkar, även om de är grundläggande, kan bygga en grund för din sökmotorranking.
När du har en stark grund kan du börja nå ut till relevanta webbplatser eller nyhetskanaler som din publik besöker. Om du har sakkunskap kan du pitcha ett blogginlägg som innehåller en länk tillbaka till din webbplats. Att lansera en PR-kampanj är ett annat alternativ.
Prova olika metoder för att bygga länkar och dubbla taktiken som ger dig mest lyft i sökmotorernas resultat.
Skörda frukterna av SEO-marknadsföring
SEO-marknadsföring har mycket att erbjuda företag. Med sin förmåga att förbättra synlighet online, attrahera mer trafik och i slutändan driva fler affärer, är det ett viktigt verktyg för att förbli konkurrenskraftig i dagens digitala landskap. Vänta inte längre med att börja skörda fördelarna med SEO-marknadsföring för ditt företag – ta det första steget idag och se hur det kan förbättra din övergripande synlighet.
SEO marknadsföring FAQ
Vad står SEO för inom marknadsföring?
SEO står för sökmotoroptimering. Det är en process som marknadsförare använder för att signalera till sökmotorer att deras webbsidor är tillräckligt värdefulla för att visas i organiska sökresultat.
Vad är SEO inom digital marknadsföring?
SEO i digital eller online marknadsföring innebär att optimera din webbplats för att öka organisk trafik. För att uppnå detta kan du skapa nytt innehåll som är inriktat på specifika sökord, justera sidorna på din webbplats för att förbättra sökmotorernas rankning och förenkla din navigering så att den blir lättare att förstå av sökmotorernas sökrobotar.
Hur börjar jag SEO?
- Identifiera nyckelord med bra sökvolym
- Förstå sökavsikten bakom dessa sökord
- Skapa innehåll som uppfyller sökintentionen
- Publicera innehåll i ett blogginlägg eller webbsida
- Skapa länkar till ditt inlägg eller din sida


